TOP

MAC-ZNL in Nieuwkuijk beleeft geslaagd Fashion Event

Dat retailers behoefte hebben om live collecties te bekijken en agenten ter spreken werd ook duidelijk tijdens het Fashion Event van Modeaankoop Centrum Zuid-Nederland in Nieuwkuijk. Zodra de deuren van de showrooms openden op zondag 18 juli was het gezellig druk.

In het verleden hielden de showroomhouders van het Modeaankoop Centrum Zuid-Nederland in Nieuwkuijk (MAC-ZNL) ook al wel eens open dagen aan het begin van het inkoopseizoen, maar het werd nog niet eerder zo groots aangepakt. Maar nu de meeste modebeurzen dit seizoen geannuleerd zijn besloten de showroomhouders de handen ineen te slaan en werd een evenement georganiseerd, compleet met modeshows, catering, een cocktailbar buiten en optredens van Sem Rozendaal, die afgelopen seizoen tweede werd bij The Voice of Holland. Bovendien werden de enkele leegstaande showrooms in het inkoopcentrum ingevuld met gastexposanten, waardoor er geen lege ruimte in het gebouw meer te bespeuren was en er in totaal meer dan vijftig overwegend vrouwenmodemerken te zien waren.

Video: MAC-ZNL

Behoefte

Dat daarmee een behoefte onder klanten vervuld werd, was al snel duidelijk. Zodra de deuren van het inkoopcentrum op zondagmorgen 18 juli de deuren openden stroomde het vol met bezoekers. Medeorganisator Rob Schreuder van Rob Schreuder Modeagenturen (oa. Mac en Milano Italy) ziet het tevreden aan. “Doordat er geen beurzen zijn dit seizoen, besloten we zelf een event te organiseren om toch de nieuwe collecties te kunnen laten zien en klanten te spreken. En ondanks het warme weer is de aanloop goed.” In zijn showroom heeft hij ruimte gemaakt voor de nieuwe collectie van Tessa Koops, die tijdens het event te gast is. “Enkele showrooms zijn in de afgelopen coronatijd leeg komen te staan. Die hebben we allemaal op kunnen vullen met gastexposanten voor dit event. Eigenlijk was er zelfs nog meer interesse voor dan dat er ruimte was.”

Gastexposanten

Suzanne Schaffer van Lof Agenturen en het eigen merk Aimée the Label was een van de gastexposanten van het Fashion Event. Een week eerder hield zij al met vier mode-agentschappen in Brabant een ‘open showroom route’, maar ze besloot ook aan het Fashion Event mee te doen. “Het was allebei een succes voor ons. Ik heb hier zelfs een klant uit het oosten van het land gezien, die speciaal hier naartoe kwam om de collectie te kunnen zien. Bij beide open dagen werd heel duidelijk dat retailers weer echt zin hebben om op pad te gaan, de collecties in het echt te zien en met leveranciers bij te praten.” Stijn Sloots van Brand Studio (Atelier Rebel en A.Kjaerbede) had een tijdelijke ‘stand’ in de centrale hal van het centrum. “Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo druk zou worden. Het is een heel interessante dag voor ons.” Dat beaamt ook Ilona de Winter van agentuur Oh Italia (oa. Morgan en Gaudi), dat een vaste showroom in Nieuwkuijk heeft: “We hadden geen idee wat we van deze dag konden verwachten, maar we zijn positief verrast.”