TOP

Only for Men: “Retail is topsport; vernieuwen en samenwerken is essentieel”

Only for Men opende onlangs een veertiende winkel, met daarboven een showroom voor hun recent gestarte b2b-concept Stitch & Buttons. Mede-eigenaar Arthur Feenstra: “Je moet zorgen dat je blijft vernieuwen en de samenwerking opzoekt.”

Een veertiende winkel, een b2b-bedrijf én een wholesale-tak: het is nu al een goed jaar voor Only for Men. Tijd om mede-eigenaar Arthur Feenstra aan de tand te voelen over zijn visie op ondernemen.

Twee weken geleden openden jullie het veertiende filiaal met een showroom voor jullie b2b-bedrijf Stitch & Buttons. Hoe kwam dat zo tot stand?

Feenstra: “In Veghel stond al een tijdje een prachtig pand van 800 vierkante meter winkelruimte met daarboven showroomruimte leeg, dus dat leek ons een perfecte locatie voor een nieuwe winkel én om ons b2b-bedrijf Stitch & Buttons te presenteren. Voorheen hadden we hier een showroom voor in Geldermalsen op ons hoofdkantoor, maar omdat we hard groeien moesten we ook kijken hoe we de ruimtes zo creatief mogelijk konden benutten. En het toeval wil dat Veghel een zeer geschikte plaats is voor een zakelijke showroom, omdat daar een van de grootste industrieën van Nederland zit. Daarnaast is het fijn dat je afspraken kunt houden in een winkelomgeving. Zo is er een ruimte om koffie te drinken en er is een atelier waar alle kleding vermaakt kan worden. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om van dit concept een succes te maken.”

Hoe gaat het eigenlijk met Stitch & Buttons?

“We zijn nu een jaar bezig en zitten nog in de opbouwfase, maar het voordeel is dat wij onze eigen productiekanalen hebben en dat we gebruik maken van ons netwerk en onze naam. Dat zorgt ervoor dat het tot dusver positief verloopt. Maar ook dat is, net als retail, een topsport; je moet er bovenop zitten om het anders te doen dan je concurrent. Wij benaderen dit vak wel anders, omdat we uit de fashion komen. Als we met een bedrijf in zee gaan – of dat nu horeca is of business – vragen we ons direct af: ‘wat wil je als bedrijf of merk uitstralen en wat voor kleding hoort daar bij?’ En die andersoortige visie werpt tot nu toe zijn vruchten af.”

Ook zijn jullie recentelijk gestart met wholesale. Hoe gaat dat?

“Ook dat ziet er vrij goed uit, dus we willen de wholesale-tak stap voor stap verder uitbouwen. In onze winkels verkochten wij natuurlijk al onze eigen merken, een stuk of tien inmiddels die inmiddels al vrij succesvol zijn. Daarom hebben we besloten om met een X aantal van die merken de markt op te gaan. We werken intussen samen met prachtige retailers als Jansen-Noy en De Heeren van Rinsma. Als retailers weten wij precies wat de winkelier wil, we kijken precies op dezelfde manier naar wholesale; dat is dan ook een van onze grootste krachten. Zo werken we erg nauw met elkaar samen. Iedere week hebben we contact met elkaar en kijken we samen naar de cijfers om gezamenlijk optimale resultaten te behalen. Of we sturen een VM’er (visual merchandiser, red.) langs, ruilen slowmovers om voor fastmovers; noem het maar op. Maar het belangrijkste is dat we wekelijks contact met elkaar hebben over wat er beter kan.”

Hoe gaat het verder met Only for Men?

“In het algemeen gaat het fantastisch, we zijn zeer tevreden. We hebben, behalve de veertiende winkel in Veghel, vorige week onze vestiging in Ede na een flinke restyling heropend. Daar hebben we bijvoorbeeld een fashioncafé geopend; waar je voorheen binnenkwam in de winkel, loop je nu een horecagelegenheid in. Je kunt er espresso drinken of een hapje eten. Alles om ervoor te zorgen de klant te verrassen en het shopcomfort te verhogen. Daarnaast hebben we er diverse shop-in-shops gebouwd en is er een atelier waar kleding direct wordt vermaakt. We hebben ambitie om naar landelijke dekking te gaan. Ook volgend jaar gaan we weer winkels openen. Dat we groeien is een feit, de vraag is alleen: waar geloven we in? En waar gaan de kansen zich voordoen?”

Wat is het geheim achter jullie succes?

“Ik heb het al eerder gezegd, maar retail is topsport. En je hebt daar goede medewerkers voor nodig. Je moet er met z’n allen snoeihard bovenop zitten. De kleding die kan de consument overal vinden, maar het juiste personeel maakt het concept tot een succes. Ieder half jaar kijken we weer samen hoe we ons concept kunnen verbeteren. Zo kon de winkel in Ede nog wel een tijdje mee, maar we wilden toch graag vernieuwen en nog beter worden. Onze ambitie is om de meest spraakmakende mannenmodeketen van Nederland te worden, dus dan moet je constant scherp blijven. Je moet zorgen dat je blijft vernieuwen. Niet alleen je winkels maar ook je concept.”

Hoe zie je de toekomst van retail?

“Samenwerken is hard nodig. Zowel het samenwerken met je leveranciers – het contact tussen retailer en leverancier moet heel nauw zijn – maar ook het samenwerken met andere winkeliers. Wij zijn met diverse winkels gevestigd in kleinere plaatsen en daarom bundelen wij daar onze krachten met collega-ondernemers om meer traffic naar onze locaties te genereren. Dat doen we bijvoorbeeld door evenementen te organiseren. Jan Meerman heeft er gelijk in als hij zegt “ons business model is failliet”. Het moet anders. We moeten de handen ineenslaan en nieuwe vormen vinden waarop we ondernemen. Alleen dan kunnen we overleven.”