TOP

Online shoppers kopen vooral kleding, Dare Fashion breidt uit en de Balenciaga-glitterlaarzen van Michelle Obama

Meer dan de helft van de online shoppers winkelt voor kleding, meldt het CBS. Verder: Falke breidt het productaanbod uit, Michelle Obama zet het internet op z’n kop met haar Balenciaga-glitterboots en dit was 2018 in modemomenten. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 december.

Kleding en sportartikelen populairst bij online shoppers

Online shoppers winkelen vooral voor mode. Kleding en sportartikelen werden het vaakst (56 procent) in de digitale winkelmandjes gelegd, gevolgd door reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). Dat meldt het CBS. De grootste groei is te zien in de categorieën kleding of sportartikelen en huishoudelijke goederen/apparaten.

Online aankopen per soort credit CBS

Bron: CBS

Verder meldt het CBS dat de stemming onder consumenten in december 2018 voor de vijfde maand op rij minder positief is dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen daalt 4 punten en komt uit op 9. Dat ligt echter nog ruim boven het gemiddelde over de afgelopen jaar (-3).

Inretail: ‘Aanpassing loondoorbetaling bij ziekte was keihard nodig’

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 20 december aangekondigd dat de wetgeving rond loondoorbetaling bij ziekte wordt aangepast. Een uitstekende zaak, vindt brancheorganisatie Inretail. “Dat was keihard nodig.”

Volgens Inretail heeft de huidige wet vanaf de eerste dag niet gefunctioneerd, zo laat de organisatie weten in een persbericht. “Het is goed dat belangrijke verbeteringen worden doorgevoerd. Jarenlang hebben we ondernemersvoorbeelden aangedragen om te bewijzen dat de wet niet werkte. Geweldig dat er in 2020 een verzekeringsmogelijkheid komt waardoor je gedekt bent en verplichtingen kunt uitbesteden.”

Op dit moment zijn ondernemers 104 weken verantwoordelijk voor de loondoorbetaling en alle bijkomende verplichtingen. “Dat betekent voor mkb-ers vaak de nekslag omdat ze de extra kosten van vervangende handen die ook nodig zijn en de tijd die het allemaal kost niet kunnen dragen.”

Kijken: de Balenciaga-glitterlaarzen van Michelle Obama

Michelle Obama maakt duidelijk andere modekeuzes sinds ze presidentsvrouw-af is. De voormalige first lady ging gisteravond met actrice Sarah Jessica Parker in gesprek over haar pas verschenen biografie, Becoming. Op het internet ging het echter alleen over haar outfit. Obama droeg een gele maxi-jurk en laarzen van Balenciaga. Vooral de laarzen vielen op: glitterend, dijhoog, loeistrak en met een stilettohak waar je u tegen zegt.

That’s a wrap! When I think about all the people who have come out to our events over these past few weeks, I think about a little working-class kid named Michelle LaVaughn Robinson—an ordinary girl who had some tales to tell, some failures and some successes, too. She had a lot to learn, a lot to experience, a lot to give—more than she ever could have imagined. I’ve spent a lot of time thinking about my story lately, and what I keep coming back to is that no matter where we came from, we all share so much. People of all backgrounds, skin colors, and political persuasions can relate to feeling uncertain or overwhelmed. We’ve all been a little frustrated by the slow, frustrating growth necessary to get where we want to go. We’ve all struggled with the balancing act that can take over days, years, or decades of our lives. And I want us all to remember that these are the moments and lessons that make us who we are — every little twist and turn, every little bump and bruise, and ultimately every joys and every triumph, no matter how large or small. So I hope all of you believe in your story. I hope you recognize that what you see as a weakness might actually be a strength. I hope you recognize the power of your voice. And I hope you remind yourself that there isn’t one right way to be an American. There isn’t one way to make your contribution in this country. So thank you all for your part of our story. Thank you for being who you are. And to everyone who’s read my memoir, or come to one of our events, or posted something online, thank you for being on this journey with me. Thank you for helping me continue to become. I hope my story can serve as a boost in your own process of becoming, too. I love you all. #IAmBecoming

Een bericht gedeeld door Michelle Obama (@michelleobama) op

Falke breidt productaanbod uit

Falke wil zich herpositioneren. Dat schrijft Textilwirtschaft. Het Duitse knitwearmerk gaat het productaanbod uitbreiden en meer focus op vrouwenmode leggen. De knitwear, ‘slimme sportkleding’ en ready-to-wear-lijnen worden uitgebreid. Daarnaast voegt het merk overhemden, broeken, jassen, parka’s en poncho’s toe. De nieuwe collectie wordt in januari op Pitti Uomo gepresenteerd.

Van vaginabroek tot tropenhelm: een jaaroverzicht in mode (de Volkskrant)

April was dé maand van Janelle Monáe’s ‘vaginabroek’. De zangeres droeg de broek – een ode aan het vrouwelijke geslachtsdeel – op de hoes van haar single Pynk. De modekeuzes van Melania Trump kwamen haar dit jaar maar liefst twee keer op een storm van kritiek te staan. In juni droeg ze een jas met de tekst ‘I really don’t care, do U?’ tijdens een bezoek aan immigrantenkinderen in een Texaans detentiekamp. In oktober droeg ze een tropenhelm, een symbool voor koloniale onderdrukking. En wie had gedacht dat fluorescerend geel zou uitgroeien tot dé protestkleur van 2018? Dat en meer in het overzicht van de opvallendste modemomenten van 2018, dat stijlredacteur Cécile Narinx voor de Volkskrant maakte. 

Dare Fashion in Deventer breidt uit

Modezaak Dare Fashion in Deventer verhuist in het voorjaar van 2019 naar een groter pand aan de Kleine Overstraat 53. Dat meldt Indebuurt.nl. Eigenaren en privé-partners Gert-Jan en Michelle openden de winkel twee jaar geleden. Ze waren niet zozeer op zoek naar een grotere ruimte, maar zagen een kans toen er een ‘uniek pand’ in de binnenstad vrij kwam. Dare Fashion focust op Scandinavische merken voor mannen en vrouwen. Michelle: “In het nieuwe pand hebben we dubbel zoveel plek. Er zal straks een groter aanbod in vrouwenkleding zijn, het assortiment voor de heren blijft hetzelfde. We willen meer accessoires en sieraden aanbieden, en ook beautyproducten.”