Jaaroverzicht 2018: deze modemerken zijn failliet of gestopt

Deze laatste weken van het jaar blikken we terug op 2018 met de best gelezen artikelen. We beginnen met het slechte nieuws. In de eerste aflevering daarom: welke modebedrijven die het eind van het jaar niet hebben gered?

December is traditiegetrouw de maand om terug te blikken en lijstjes samen te stellen. We sluiten de laatste weken van 2018 af met de best gelezen artikelen van het jaar, op thema. Vandaag een greep uit de modemerken en moderetailers die gestopt, vertrokken of failliet zijn gegaan en niet meer terugkomen.

Modeketen Lake Side is failliet verklaard // Groot deel Lake Side-filialen is gestart met faillissementsverkoop // Geen doorstart voor failliete modeketen Lake Side

Modeketen Lake Side ging in 2018 definitief op de fles. Dat meldde de curator in het faillissementsverslag (pdf) dat op 23 maart is gepubliceerd. Het was niet gelukt een koper te vinden voor de modeketen die op 21 februari failliet werd verklaard. Er waren in eerste instantie negen geïnteresseerde partijen, maar slechts twee hebben een bod gedaan op Lake Side. Vervolgens hebben allebei de bieders zich teruggetrokken. Daarmee ging de hoop op een doorstart in rook op.

Forever 21 vertrekt uit Amsterdam

Het filiaal van Forever 21 in onze hoofdstad sloot in januari 2018 haar deuren. Door de reorganisatie kwame meer dan honderd werknemers op straat te staan. Dit blijkt uit een bericht dat general manager Benjamin Colin op zijn LinkedIn-pagina heeft gedeeld.

‘Men At Work kampt met financiele problemen’ // Men At Work failliet // Failliet Men At Work start mogelijk door, onderzoek naar onbehoorlijk bestuur // Men At Work maakt doorstart door eigenaar Witteveen // Men at Work sluit definitief de deuren

In juni 2018 werd modeketen Men at Work failliet verklaard. Men At Work had toen 27 winkels in Nederland, drie Belgische vestigingen en 425 medewerkers. De curator is na de faillietverklaring van Men At Work op 26 juni in gesprek gegaan met zes mogelijke overnamepartijen, waar uiteindelijk Victory & Dreams als koper uit kwam rollen. Victory & Dreams Holding is onder meer de moedermaatschappij van onder meer Miller & Monroe en Witteveen Mode. Maar de nieuwe eigenaar ziet in november 2018 toch af van de doorstart,

Modeketen Buining Fashion failliet

Het 95-jaar oude Buining Fashion ging in juni 2018 failliet. Dat meldde de Stentor. ‘De signalen dat het bedrijf zich in financieel zwaar weer bevond tekenden zich vorige maand al af, met een voor Buining ongewoon vroege opruiming en ongebruikelijk hoge kortingen.’, aldus de krant. Op donderdag 14 juni bleven de deuren dicht bij alle winkels van Buining: Buining Fashion en Petit Merci aan het Leienplein, Noa Noa aan de Korenstraat en Buining Fashion in Bussum. Buining Fashion richtte zich op damesmode in het hogere segment. Een Buining-winkel in Harderwijk en de Apeldoornse Gerry Weber werden eerder al afgestoten. Uiteindelijk wordt alleen de Apeldoornse vestiging gered, door Anna van Toor.

Mannenmodemerk Circle of Gentlemen stopt

Michel van Kommer en Janjaap van Gent, de oprichters van Circle of Gentlemen, beëindigen in januari 2018 hun samenwerking. Indien er geen nieuwe eigenaar zou worden gevonden voor Circle of Gentlemen, zou het Nederlandse label ophouden te bestaan, wat ook gebeurde. “De afgelopen 11 jaren waren voor ons het verhaal uit een jongensboek. Vanaf een zolderkamertje zijn we uitgegroeid tot een internationaal bedrijf en een toonaangevend modelabel,” verklaren de twee in een persbericht. “Voor ons een mooi moment onze individuele ambities te gaan ontdekken. Na afronding van spring/summer 2018 gaan we ons richten op de volgende stap in onze eigen carrières.”