TOP

Online ook steeds belangrijker voor luxe-industrie

Dat online steeds belangrijker wordt in het middensegment, weten we al. Maar ook op de luxe-industrie heeft het een steeds grotere invloed.

Maar liefst 68 procent van de omzet van luxewinkels wordt beïnvloed door online blogs, nieuwsbrieven, social media en apps. Dat blijkt uit de Digital Luxury Experience van adviesbureau McKinsey samen met de Italiaanse industriegroep Altagamma Foundation. “De invloed van het internet op de luxe-industrie was in 2009 maar 2 procent. Van 2009 tot 2014 steeg de online luxe omzet met 27 procent, tegenover 7,2 procent via andere verkoopkanalen,” laat Marco Catena van McKinsey weten.

Online omzet zal verder stijgen

Momenteel is de omzet van luxe artikelen op het wereld wijde web  zes procent van de totale omzet van 224 miljard euro. Verwacht wordt dat de online omzet in de komende tien jaar nog verder zal groeien. In 2025 moet online gegroeid zijn naar 18 procent van de totale omzet van de luxe-industrie (390 miljard euro), wat neerkomt op 70 miljard euro.

Social media

Niet alleen is het als luxe bedrijf steeds belangrijker om een eigen webshop te hebben, ook speelt social media een steeds grotere rol. Ongeveer 80 procent van de consumenten gebruikt namelijk minstens een keer per maand een sociaal platform, 50 procent doet dit wekelijks en 25 procent doet het dagelijks.

Onderzoek

Aan het onderzoek werkte 6.400 consumenten mee uit acht landen (Brazilië, China, Zuid-Korea, Frankrijk, Japan, Italië, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten). Daarnaast is de markt ook breder onderzocht door fysieke en online verkopen van verschillende luxe bedrijven uit verschillende landen te vergelijken.