TOP

Oneerlijk of slim: webshops van kinderkledingmerken?

Steeds meer kinderkledingmerken starten met een eigen webwinkel. In een belrondje peilt Bengels deze week de stemming over dit onderwerp. Je kunt ook je eigen menig geven in de poll van de week.

Steeds meer merken starten met een eigen webwinkel. Is dit oneerlijk of slim? We leggen de vraag voor aan drie kindermodewinkeliers:

Niet loyaal
“Het is eigenlijk vrij oneerlijk”, vindt Birgit Hinsch, eigenares van Buddy for Kids in Nuenen. “Omgekeerd zijn merken vaak heel selectief en willen ze in één plaats niet aan elke winkel leveren. Wanneer deze merken een eigen webwinkel starten – en op dit moment schieten ze ook echt als paddestoelen uit de grond – staat dat natuurlijk haaks op dit selectieve distributiebeleid. Ook is het zo dat je als winkel jarenlang met veel energie en geld een merk opbouwt en bekend maakt. Als een merk vervolgens daarvan profiteert, doordat er veel minder kosten worden gemaakt, vind ik dat niet loyaal. De liefde zou eigenlijk van twee kanten moeten komen.”

Toch niet bang voor webshops
“Op Jottum na, hebben de merken die ik voer nog geen webshop”, vertelt Nicole van den Braak, eigenares van Bacio Kids met een zaak in Oisterwijk en twee zaken in Tilburg. “Maar als merken met een eigen webwinkel beginnen, vind ik dat natuurlijk niet leuk, want wij, winkeliers hebben jarenlang de kastanjes uit het vuur gehaald. Toch ben ik niet heel bang voor verlies van klanten als een merk met een webshop begint. Kindermaten vallen per seizoen, per merk en per artikel binnen een merk heel verschillend uit. Passen is heel vaak geen overbodige luxe. Een klant in het middenhoge segment zich graag adviseren. Neem een jas van Moncler of een communieset van Jottum dat zijn echt geen zaken die de klant in een webshop koopt. Het merendeel van de ouders gaat pas het web op, als een artikel bij ons winkeliers niet meer te krijgen is. Alleen twijfelaars die drie keer terug komen voordat ze één broek kopen en de vierde keer misgrijpen, duiken misschien ‘s avonds achter de pc. Dat is dus niet mijn meest interessante klant. Een nadeel van internet is weer wel dat de klant weet in welke kleuren de collectie verkrijgbaar is. Als ik dan net niet die kleur heb ingekocht, gaat de klant verder zoeken. Mijn oplossing als je als merk niet door je voorraad heen raakt? Probeer eerst met korting of je grootste afnemers interesse hebben. Dat zou veel eleganter zijn.”

Webshops zijn geen bedreiging
“Vanuit het merk geredeneerd zal het wel slim zijn, maar voor de winkelier is het niet handig”, vindt Monique Stroeks, eigenares van Bibelino in Bergen op Zoom. “De consument komt bij ons passen en de maat bepalen en gaat het dan op internet bestellen, zeker als je de juiste maat niet hebt. Dit geeft de klant een escape. Iets anders is het met een flagshipstore van een merk: dat werkt als visitekaartje. Fysiek is deze flagshipstore ook niet altijd makkelijk bereikbaar voor elke klant. Toch vind ik webshops van merken geen echte bedreiging. Ik geloof nog altijd in de consument die wil voelen en vergelijken; en de consument die blij is dat ik alvast een selectie voor hem/haar gemaakt heb. Ook geloof ik in funshoppen, het beleven van een product, tegenover het koel presenteren van een plat product op het web. Mijn grens leg ik bij een goede presentatie van een merk in zijn website. Zoiets is welkom en werkt ondersteunend.”

Kijk wat de Bengels poll van deze week over dit onderwerp heeft opgeleverd. Hier kun je nog tot en met woensdag 14 oktober 2009 antwoord geven op de vraag: “Steeds meer merken starten met een eigen webwinkel. Is dit oneerlijk of slim?”