TOP

Onderzoek: wasvoorschriften weren consument

De wasvoorschriften zijn voor 77 procent van de Nederlanders, die wasetiketten lezen of wasadvies vragen, wel eens reden om een kledingstuk niet te kopen. Dit blijkt uit onderzoek door marktonderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux, in opdracht van Textilia.

Voor drie op de vier consumenten is het wasvoorschrift op wasetiketten een belangrijke factor in de overweging een kledingstuk al dan niet aan te schaffen. Vooral vrouwen, ouderen, laagopgeleiden en mensen met een beneden modaal inkomen laten het artikel liggen zodra ze na het bekijken van het etiket weten wat de wasvoorschriften zijn.

Ergenissen
Na de aankoop blijken de meeste consumenten zich keurig aan de voorschriften te houden. Want krimpen en het afgeven van kleuren van kleding worden als grote ergernissen ervaren. Ruim één op de drie consumenten vraagt vervolgadvies over de behandeling van het aan te kopen kledingstuk aan het winkelpersoneel. Slechts 2 procent van de etikettenlezers houdt zich nooit aan de wasvoorschriften. Bijna driekwart houdt zich vaak tot altijd aan de wasvoorschriften (72%). Hierbij valt op dat hoe ouder de consument is, hoe vaker hij zich aan wasvoorschriften houdt.

Ruim 60 procent van de Nederlanders leest soms tot altijd het wasetiket van een kledingstuk voor het kopen van een kledingstuk. Dit zijn vooral vrouwen en ouderen. Van de ondervraagden die dit niet altijd doen, met name mannen, kijkt 85 procent na de wasbeurt alsnog naar de wasvoorschriften.

Lees het uitgebreide onderzoek in de Textilia #23, die 19 november op de mat ligt. Abonnement op Textilia? Klik hier.