TOP

Onderzoek: verkoop van mode bij supermarkten

Supermarkten verkopen steeds vaker mode-items. Nachtkleding en beenmode zijn de meest verkochte productgroepen, meldt onderzoeksbureau GfK. Bovenmode is minder populair.

Bijna driekwart van de fashiongerelateerde artikelen die bij de supermarkten worden gekocht, is beenmode. In totaal wordt 7 procent van deze productgroep bij dit distributiekanaal aangeschaft. Ook nachtmode wordt relatief vaak bij een supermarkt gekocht. Hoewel dit aandeel het laatste jaar wel dalende is. Zo’n 5 procent van de bestedingen aan nachtmode komt in de kassa’s van de supermarkten terecht. Het belang van de supermarkten in de overige assortimentsgroepen loopt snel af; bij ondermode gaat het om slechts 2 procentvan de bestedingen en bij bijvoorbeeld badmode is het aandeel nihil.

Bovenmode
Op het gebied van bovenmode (dames-, heren- en kinderkleding) en ondermode spelen de supermarkten nauwelijks een rol van betekenis. Kinderkleding komt het merendeel bij Aldi en Lidl vandaan. Naast deze ketens wordt fashion eigenlijk alleen bij Dirk van den Broek en Albert Heijn gekocht. Bij Albert Heijn zijn het vooral de AH XL winkels die van schapruimte met (voornamelijk) onder- en beenmode zijn voorzien.

Kansen
Volgens GfK is er nog een wereld te winnen voor de supermarkten als het om fashion gaat. Uiteraard zijn lang niet alle modeartikelen geschikt om in een supermarkt te verkopen. Veel consumenten zijn niet gewend dat ze voor kleding bij een supermarkt terecht kunnen. Maar er zijn wel degelijk kansen voor de supermarkten om meer ‘aan mode te doen’. Bijkomend voordeel is dat de marges op kleding groter zijn en je kunt je er als supermarkt echt mee onderscheiden.