TOP

Onderzoek Q&A: consument bezuinigt na BTW-verhoging

De geplande BTW verhoging van 19% naar 21% leidt tot lagere bestedingen in de non food detailhandel. Dat blijkt uit onderzoek door Q&A Research & Consultancy. De helft van de Nederlanders gaat minder uitgeven in het laatste kwartaal van 2012.

Q&A heeft afgelopen week onderzoek gedaan naar de gevolgen van de BTW-verhoging onder ruim 2.600 Nederlandse consumenten. Hieruit blijkt dat 51% van de Nederlandse consumenten minder gaat besteden in het laatste kwartaal van 2012. Volgens Q&A betekent dit een bezuiniging van 7,5% op de non food bestedingen in het vierde kwartaal, wat neerkomt op €1,1 miljard.

Prijsverhoging

De meeste Nederlanders (85%) verwachten dat winkels hun prijzen verhogen na de BTW-verhoging. Gemiddeld verwachten zij een prijsverhoging van 5,9%.

Derde kwartaal

Volgens het onderzoek zal de consument niet bewust uitgaven gaan doen voor de BTW verhoging in gaat, want in het derde kwartaal van 2012 zal er gemiddeld 2% minder worden uitgegeven aan non food artikelen.

Geen extra BTW-opbrengst

Doordat consumenten de hand op de knip gaan houden, zal de beoogde extra BTW-opbrengst in de non food detailhandel niet worden gerealiseerd. De overheid rekent op €1,18 miljard in het laatste kwartaal van 2012 en heel 2013, maar er zal volgens de onderzoekers slechts €205 miljoen binnenkomen.

Tweede Kamer

Vandaag wordt de begroting 2013 in de Tweede Kamer behandeld. Onderdeel van de bezuinigingen is de BTW verhoging die per 1 oktober aanstaande wordt doorgevoerd.