TOP

Onderzoek: luide muziek grootste ergernis in mannenmodezaak

Harde muziek is nog steeds de grootste stoorzender in de winkel. Dit blijkt uit onderzoek van Textilia, waarvoor bureau GfK 1.400 mannelijke consumenten naar hun grootste ergernissen in de mannenmodezaak vroeg. Op de tweede plaats volgen uitverkochte maten.

Het volume van de cd-speler kan maar beter laag staan: harde muziek wordt in de winkel niet gewaardeerd. Maar liefst de helft van de Nederlandse mannen ergert zich aan te luide muziek, zo blijkt uit onderzoek van Textilia uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Vooral 50-plussers (61%) geven aan zich regelmatig te irriteren aan het hoge volume. Het maakt jongeren in de leeftijd 13-29 daarentegen niet zoveel uit (36%).

Een ander belangrijk issue vormen uitverkochte maten. Van de ondervraagde mannen vindt 48 procent het vervelend om mis te grijpen. Vooral tieners zien dit als de grootste ergernis (58%). Een ander pijnpunt op het gebied van maten: twee op de vijf mannen vindt de maatindeling in de winkel vaak onduidelijk. Dit geld bovengemiddeld voor mannen tussen de 50 en 70 jaar (49%).

Paskamers groter

Als goede derde is er het gebrek aan kennis van verkopers waaraan mannen (42%) zich ergeren. Het zijn bovengemiddeld zestigers (50%) die het ontbreken van kennis als grote irritatie ervaren. Nog een aandachtspunt: de paskamer zou groter mogen. Eenderde van de mannen (33%) vindt de paskamer wel eens te klein of ergert zich aan te veel kleding op te kleine winkeloppervlaktes. Vooral jongeren van 13 tot 19 jaar (44%) shoppen liever in een winkelomgeving waarin kleding overzichtelijke wordt gepresenteerd. Er moet echter wel genoeg diversiteit zijn, zo komt in het onderzoek naar voren. Aan het ontbreken hiervan ergert 28 procent zich. Ook dit zijn weer bovengemiddeld jongeren, en wel in de leeftijd van 13 tot en met 29 jaar.

Bakje slootwater

Overige ergernissen die in het onderzoek van Textilia naar voren komen zijn: verouderde winkelinrichting (15%), presentatie van de kleding (11%), opdringerige verkopers (8%) en weinig aanbod van nieuwe merken (7%). Ook slechte koffie (7%) staat op de lijst van grootste ergernissen. Het is misschien een laag percentage, maar zeker een punt van aandacht.

En de grootste ergernis van de mannenmodeondernemers zelf? Misschien wel het feit dat 10 procent aangeeft nooit zijn kleding in een mannenmodezaak te kopen.