TOP

Onderzoek GfK: jeans favoriet koopje in outletdorp

Wat zijn de artikelen die vooral worden gekocht in een outlet center en hoe verhoudt dit zich tot de totale modemarkt?

Uit onderzoek van het GfK blijkt dat binnen outlet centers relatief veel jeans, shirts en overhemden worden gekocht. Beenmode, babykleding en ondermode (dames en heren) wordt minder gekocht vergeleken met de reguliere modemarkt.

Het profiel van de outlet center-koper verschilt ook duidelijk van de fashionkoper en de totale Nederlandse bevolking. Zo wordt er in outlet centers vooral gekocht door gezinnen waarvan het jongste kind tussen de 6 en 17 jaar oud is. Mannen shoppen ook vaker in een outletdorp dan de fashionkoper in het algemeen.

Consumenten met een HAVO of HBO-opleiding en mensen die bovengemiddeld verdienen blijken de grootste koopjesjagers te zijn. Zijn zijn het vaakst in outlets te vinden.

Omzetcijfers
Binnen de mode (exclusief schoenen en mode accessoires) zijn de bestedingen van de drie bestaande outlet centers (BataviastadRoermond en Rosada) in totaal gemiddeld 13% gedaald in januari t/m december 2011 ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Ook het aantal gekochte artikelen is gedaald. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel is stabiel gebleven. De bestedingen op het gebied van mode dalen binnen outlet centers harder dan binnen de totale modemarkt.

Het gemiddeld besteed bedrag per artikel ligt in een outlet center, met € 25,74 per artikel, hoger dan in de totale modemarkt (€14,37). Dit grote verschil kan komen doordat in outlet centers vooral A-merken worden gekocht.

Op basis van de cijfers is er binnen de modemarkt geen ruimte voor meer van dezelfde outlet concepten, vindt het GfK. Wel is er een grote doelgroep die zich nog niet voldoende aangesproken voelt tot het aanbod van de huidige outlet centers. Toekomstige outlet centers zullen dus met een kritische blik naar hun propositie moeten kijken om binnen de krappe modemarkt toegevoegde waarde te bieden.