TOP

Onderzoek GfK: 4% van de consument winkelt het liefst op koopzondag

Er wordt hevig gediscussieerd over het inperken van de koopzondagen. Uit onderzoek van het GfK, uitgevoerd voor Textilia, blijkt echter dat slechts 4% de koopzondag aanwijst als favoriete dag om te gaan shoppen.

Minister Maria Verhoeven van Economische Zaken wil dat alleen gemeenten die veel toeristen trekken meer dan twaalf koopzondagen per jaar krijgen. Volgens de huidige Winkeltijdenwet (die dateert uit 1996) mogen gemeenten maximaal twaalf koopzondagen per jaar aanwijzen. Verklaart een gemeente zichzelf als toeristisch, dan zijn meer koopzondagen toegestaan. Verhoeven wil strenger gaan toezien op de toeristische uitzonderingen, waar nu door veel winkels ‘gebruik’ van wordt gemaakt om op zondag open te kunnen.

Detaillisten en gemeentebesturen zijn niet gecharmeerd van de plannen, gezien de economische realiteit. Uit onderzoek van het GfK, uitgevoerd voor Textilia, blijkt echter dat consumenten nog steeds het vaakst doordeweeks winkelen voor kleding: maar liefst 56% van de ondervraagden kiest voor een doordeweekse dag. Dit percentage bestaat voornamelijk uit zeventigplussers (91%), zestigers (77%) en vrouwen (66%). De zaterdag scoort met 33% ook goed. Het zijn dan relatief vaker twintigers (43%), dertigers (41%) en tieners (41%) die naar de stad gaan. Slechts 4% wijst de koopzondag aan als favoriete dag om te gaan shoppen.

Koopzondagliefhebbers zijn relatief vaker tieners (8%) en logischerwijs de inwoners van de drie grote steden (7%), waar de koopzondag een vast gegeven is. Bijna de helft van de Nederlandse mannen en vrouwen (44%) maakt nooit gebruik van de koopzondag. Ook hier zijn het relatief vaker de zeventigplussers (72%) en zestigers (60%) die negatief antwoorden. 27% van de ondervaagden bezoekt de koopzondag slechts één tot twee keer per jaar. Opvallend feit is dat een even groot deel van de Nederlanders (43%) het wel erg zou vinden als de koopzondag zou worden afgeschaft. Dit zijn natuurlijk de mensen die er gebruik van maken: inwoners van de drie grote steden (62%), tieners (58%) en twintigers (55%).

Of de regering de Winkeltijdenwet nu besluit te verruimen of juist inperkt, een deel van de bevolking zal niet blij zijn met de beslissing. Voor winkeliers ligt het er dus maar net aan in welke stad ze zitten en hoe de klantenkring is opgebouwd. Heb je als detaillist gemiddeld veel jongere mensen als klant, of zit je in één van de drie grote steden en wordt de koopzondag in jouw stad afgeschaft, dan vis je achter het net.