TOP

Retailers zien kansen in Nederland

Onderzoek onder 220 grote internationale retailers van vastgoedexpert CB Richard Ellis heeft uitgewezen dat Nederland de komende populair is bij winkelketens op zoek naar groei. Bedrijven in de levensmiddelensector zijn het meest gericht op expansie, gevolgd door modeketens.

Nederland staat negende in een lijst van landen waar grote internationale retailers kansen zien voor expansie. Markten als Rusland, België en Zwitserland laten we daarmee achter ons.

Een kwart van de retailers ziet kansen voor uitbreiding in Nederland. Duitsland is de nummer één op de lijst. Daar ziet 47 procent van de retailers komende jaren kansen liggen. Onze Oosterburen vormen samen met Frankrijk (44%), Spanje (36%), Polen (34%) en Italië (33%) de topvijf.

Maar liefst 90% van de onderzochte retailers zegt de komende jaren te gaan uitbreiden. Voor het einde van 2010 rekent zo’n 14 procent erop meer dan veertig nieuwe winkels te hebben geopend. De grootste groep retailers denkt aan uitbreiding met één tot vijf vestigingen. De plannen tot uitbreiding blijken vooral strategisch van aard. Retailers maken zich hiermee op voor het moment dat de economie weer aantrekt.
De meeste retailers kiezen ervoor om eigen winkels te openen. Van de ketens die in het onderzoek een voorkeur aangeven, zegt slechts 36 procent te willen groeien via franchise. Bij de ketens die wel gaan franchisen is Oost-Europa populair. Bedrijven in de luxe-sector zijn de komende periode het minst gericht op uitbreiding.