TOP

Omzetgroei verwacht voor mode- en schoenenretailer in 2016 *

Mode- en schoenenretailers kunnen een wat zonniger jaar tegemoet zien, concluderen branchevereniging Inretail en ING Economisch Bureau. Maar, waarschuwt Inretail, er is nog werk aan de winkel.

Zowel ING Economisch Bureau als brancheorganisatie Inretail verwacht een omzetgroei van twee procent voor 2016. De retail stapt met kleine pasjes uit een diep dal, concludeert de bank. Hoewel de omzet in de gehele retail stijgt, is het nog altijd lager dan voor de crisis. 

Houvast

Economische groei en meer koopkracht zorgen er dit jaar voor dat consumenten meer gaan uitgeven in winkels, staat onder meer in het vooruitzicht dat de ING heeft gemaakt. Dat was in 2015 al te zien, stelt de bank. Daalden van 2008 tot en met 2014 de omzetten nog, verleden jaar kregen moderetailers meer houvast. Verwacht wordt dat de omzet stijgt naar één procent, mede dankzij een goede tweede helft van het jaar.

Die trend zet zich dit jaar door met een verwachte groei van twee procent, maar – zo waarschuwt de bank – online blijft omzet naar zich toe trekken. Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau GfK zagen in 2014 een omzetaandeel van 14 procent en dat aandeel groeit in 2015 verder door. ING verwacht dat het online aandeel in kleding in 2025 dertig procent is. 

ING omzetgroei na krimp 

Gebruik van technologie gaat voor een nog groter verschil zorgen in de moderetail, verwacht de bank. Grote, internationale ketens en pure players boeken vaak succes omdat zij gebruik maken van onder meer big data, internet en slimme computers om vraag en aanbod real-time in kaart te brengen. Dat stelt ze in staat steeds efficiënter en effectiever te werken. Vooral middelgrote retailers hebben moeite met deze partijen te concurreren. Zij moeten kiezen voor doorgroeien of inkrimpen.

Kleinere modewinkeliers hebben volgens de bank kansen, vooral als ze de rol van local hero oppakken en meerwaarde creëren voor de consument. Daarvoor zijn passie en ondernemerschap onontbeerlijk, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food&Retail. “Local heroes kunnen kiezen voor een traditioneel bedrijfsmodel, waarbij authenticiteit en ambacht centraal staan. Een andere optie is samenwerking en innovatie. Local wil niet altijd zeggen dat technologie geen rol speelt.”

Strijd

In de schoenenbranche hebben winkels moeite de strijd vol te houden, getuige ook het faillissement van de Macintosh-formules als Manfield, Dolcis en Scapino. Prijzen en resultaten staan flink onder druk; CBS en Panteia becijferden dat het bedrijfsresultaat van schoenwinkeliers daalde van 4,1 procent in 2012 naar 2,6 procent in 2014.

Sinds 2012 is 11,5 procent van de schoenenwinkels uit de winkelstraat verdwenen. Het online kanaal wint in hoog tempo terrein en lijkt volgens de ING in 2015 eenvijfde van de markt in handen te hebben, met vooraan de troepen Zalando. De verwachting is dat het online aandeel in de komende tien jaar verdubbelt tot veertig procent.

Nieuwe businessmodellen 

Schoenenwinkels zullen iets meer groei zien in de omzet (1,5 procent) in 2016, voorspelt de bank. Voor deze branche geldt ook dat er naar nieuwe businessmodellen moet worden overgestapt.

ING omzetgroei schoenen

Inretail meldt dat de modesector 2015 net onder de nullijn zal afsluiten. Cumulatief staat de teller op -0,9 procent, wat vooral te wijten is aan achterblijvende omzet in vrouwenmode. De schoenenbranche staat cumulatief van januari tot en met november 2015 op een plus van 5,3 procent ten opzichte van de eerste 11 maanden van 2014. Verwacht wordt dat de schoenenbranche twee procent plust in 2016.

Kietelen en prikkelen

De modebranche heeft volgens de brancheorganisatie niet goed ingespeeld op de koopbereidheid van de consument. Nu de consument weer wat meer te besteden heeft, is het aan de branche om de klant weer te ‘kietelen en prikkelen’ met nieuwe trends en collecties, zegt branchespecialist mode Edwin Belt, zodat de euro’s niet aan andere gadgets en activiteiten wordt uitgeven. “Nu is de tijd om de impulsaankopen weer te laten stijgen.” 

Aanpassen van openingstijden

De kansen voor de modewinkelier zitten in het aanpassen van openingstijden. Niet per se ruimer, wel op andere tijdstippen. Vooral de zondag is populair; dan geven mensen gemiddeld meer uit dan op andere dagen. Ook cross- en omnichannel ondernemen wordt belangrijker, omdat de consument fysiek en online gebruikt om een aankoop te doen.

Samenwerking in het winkelgebied en met merken en leveranciers zal voor de kleinere moderetailers dit jaar bijdragen aan een beter resultaat, stelt Inretail. En de retailer die dan ook nog eens zijn verhaal voor het voetlicht weet te brengen, kan zich daarmee onderscheiden.