TOP

Omzet Zalando stijgt met 240 procent in 2011

De omzet van webwinkel Zalando is in 2011 met 240 procent gestegen. De netto-omzet van het Duitse bedrijf kwam uit op 510 miljoen euro, in 2010 was dat nog 150 miljoen euro.

De online retailer in schoenen en kleding was eerder altijd erg voorzichtig met het vrijgeven van financiële informatie. Nu lijkt daar langzaam verandering in te komen. Begin 2012 maakte aandeelhouder Kinnevik bekend dat in de eerste helft van 2011 de omzet 200 miljoen euro bedroeg. Uit het huidige marktbericht wordt duidelijk dat de omzet in de tweede helft van het jaar 310 miljoen bedraagt, een toename van 50 procent.

Succesvolle expansie
Volgens Zalando is de groei vooral te danken aan succesvolle expansie naar nieuwe landen. De helft van de omzet is afkomstig uit andere landen dan Duitsland. In juli 2012 werden er ook webwinkels in Denemarken en Finland gelanceerd. Daarmee is Zalando nu actief in twaalf Europese landen. In Azië heet de webshop Zalora.

Nieuwe productcategorieën
Ook het toevoegen van nieuwe productcategorieën, zoals sportartikelen en beautyproducten, bleek een succesvolle stap voor het bedrijf. Zalando richtte zich in eerste instantie op de verkoop van schoenen, maar haalt momenteel het grootste deel van de omzet uit andere productgroepen.