TOP

Omzet winkels binnenstad blijft achter, Darwin Winklaar wint Lichting 2020 en Ellesse steunt jong ontwerptalent

De omzet van winkels in de grote steden is in de eerste helft van 2021 fors achtergebleven ten opzichte van 2019. Verder: Darwin Winklaar wint Lichting 2020, Ellesse lanceert een programma voor opkomend designtalent en de genomineerden voor de ABN Amro Sustainable Retailer of the Year en Newcomer Retail Award 2021-2022 zijn bekend. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 8 juli.

Inretail: ‘Omzetdaling van 50 procent voor winkels in binnenstad’

Winkels in de binnenstad hebben in de eerste helft van 2021 gemiddeld 50 procent minder omgezet ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het omzetverval verschilt per stad; van 37 procent in Amsterdam tot 63 procent in Almere. Dat constateert Inretail op basis van de eigen binnenstadmonitor, waarmee de brancheorganisatie wekelijks de omzet en bezoekersaantallen in dertien grote steden volgt. De boosdoener laat zich raden: pas toen de coronamaatregelen voor winkels eind april grotendeels werden opgeheven, trokken de omzetten aan. De bezoekersaantallen blijven echter nog steeds achter, wat invloed heeft op de bestedingen in de binnenstad. Sinds de heropening zit de traffic gemiddeld op 69 procent ten opzichte van 2019. De 31 procent die nog ontbreekt, is volgens Inretail nodig voor centrumwinkels om op een gezonde manier te kunnen functioneren. De brancheorganisatie roept de overheid in een persbericht op om de economische vitaliteit van centra te bewaken. “Nu maatregelen nemen, voorkomt later een hoop ellende.”

Darwin Winklaar winnaar Lichting 2020

Darwin Winklaar is op dinsdag 6 juli uitgeroepen tot winnaar van Lichting 2020, het debutantenbal voor aanstormend modetalent, waar veertien pas afgestudeerde fashionstudenten hun werk presenteren. Winklaar ontvangt met de Lichting 2020-award een geldbedrag van 10.000 euro, beschikbaar gesteld door de Meester Koetsier Foundation, en mag diens werk showen tijdens de Amsterdam Fashion Week 2022. Runner-up is Irene Ha alias Baby Reni; zij kan gebruik maken van juridische begeleiding van Kaam IP, Media & Privacy (ter waarde van 5.000 euro) voor verdere uitbouw van haar merk.

Lees verder: Darwin Winklaar wint Lichting 2020 met ‘mode zoals mode bedoeld is’

Inflatie licht gedaald in juni

Consumentengoederen en -diensten waren in juni 2 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder in Nederland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In mei was de inflatie 2,1 procent. Dat komt onder andere door de prijsontwikkelingen bij motorbrandstoffen, gas en elektriciteit. Ook de prijzen van kleding en schoenen stegen met 0,14 procentpunt licht, tegen een stijging van 0,13 procentpunt in mei.

Ellesse lanceert ontwerpprogramma voor opkomende designers

Ellesse lanceert in samenwerking met streetwearplatform Highsnobiety een nieuw programma, Ellesse Tailors, waarmee het sportmerk opkomende ontwerpers een podium wil bieden. Het bedrijf heeft drie designers uitgenodigd om een capsulecollectie te maken met oude voorraad en vintage stukken. Het gaat om een wedstrijd; een panel van deskundigen kiest de winnende collectie, die voor zomer 2022 zal worden uitgebracht. De deelnemende ontwerpers zijn Nomin Zezegmaa uit Berlijn (die aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam studeerde), Gregory Assad uit Parijs en Kemi Gadebo uit Londen. Het initiatief is ook een eerbetoon aan Ellesse-oprichter Leonardo Servadio en zijn achtergrond als kleermaker, zegt global brand director Simon Breckon in een persbericht. “Leonardo was een pionier die geloofde dat talent altijd moest zegevieren, ongeacht achtergrond of sociale aanhang.”

Nominaties ABN Amro Sustainable Retailer of the Year en Newcomer Retail Award bekend

De genomineerden voor de ABN Amro Sustainable Retailer of the Year en Newcomer Retail Award voor 2021-2022 zijn bekend. Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely maken kans op de duurzaamheidsaward. Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for skin zijn in de race voor beste nieuwkomer. Dat maakt initiatiefnemer Q&A bekend in een persbericht. De Retailer of the Year-verkiezing wordt dit jaar voor de negentiende keer georganiseerd, met ABN Amro als hoofdsponsor.

De kanshebbers voor de sustainability award werden beoordeeld op een aantal nominatiecriteria. Zo werd er gekeken naar duurzaamheid in missie, visie en strategie, hoe verantwoord het assortiment en de leveranciers zijn en hoe klanten in het ‘groene’ verhaal worden meegenomen. Voor de nieuwkomers geldt dat zij niet langer dan drie jaar actief op de Nederlandse markt zijn. Zij werden door de jury beoordeeld op onder andere vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. De winnaar van ABN Amro Sustainable Retailer of the Year 2021-2022 wordt op 28 oktober bekend en de winnaar van de Newcomer Retail Award op 24 september.

Beeld: Ellesse