TOP

Omzet Alibaba steeg ook in 2020, Ree Projects enige Nederlandse merk bij Barney at Saks en click & collect biedt lucht.

Voor grote winkelketens lijkt het click & collect afhaalsysteem lucht te bieden, de omzet van Chinese onine gigant Alibaba steeg eind 2020 met 37% en zowel Netflix als TikTok beïnvloeden het online zoekgedrag. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 februari.

Inretail: click & collect stap richting open winkels

Retailorganisatie Inretail beschouwt de click & collect-mogelijkheden per 10 februari als voorzichtige stap richting heropening van winkels. De organisatie is ervan overtuigd dat de sector het afhalen van bestellingen goed en veilig kan organiseren, aangezien er wordt gewerkt met afgesproken tijdstippen, wat drukte voorkomt. Volgens Inretail zijn de komende weken cruciaal voor een groot aantal ondernemers in de branches die de organisatie vertegenwoordigt. Van deze ondernemers geeft 33% aan de komende maand niet te kunnen overleven, 35% geeft aan maximaal twee maanden te kunnen overleven. Het volledig openen van winkels is volgens Inretail het enige alternatief voor omzetherstel. Er zijn inmiddels opties voor een veilige heropening van winkels ontwikkeld, deze wil Inretail met het ministerie bespreken om zo van een voorzichtige eerste stap naar volledige heropening toe te kunnen werken. 

Click & collect: lucht voor grote modespelers

Voor grote winkelketens zoals Zeeman en Hema lijkt het click & collect afhaalsysteem lucht te bieden. De webshop van Zeeman laat in een interview op Business Insider weten blij te zijn dat niet-essentiële winkels bestellingen mogen laten afhalen, omdat de webshop het huidige bestelvolume niet aankan. Door de kleine versoepeling van de coronaregels zou de textielsuper de mogelijkheid krijgen om consumenten toch te helpen. Zeeman, dat al sinds 2012 een webwinkel heeft, geeft niet aan welke problemen zich nu precies voordoen bij de aflevering van onlinebestellingen. Wel zegt de keten erop te vertrouwen dat de vaste klanten gebruik zullen maken van een mogelijkheid om bestellingen af te halen. Zeeman wil bestellen op den duur ook per telefoon, e-mail en via de winkelpagina’s op Facebook en Instagram mogelijk maken. Klanten krijgen dan een tijdslot om hun bestelling op te halen. Grote omzetten verwacht het bedrijf niet, aldus een woordvoerster. Winkelketen Hema gaat aan de slag om zijn filialen open te stellen voor afhalers, nu de overheid dit vanaf volgende week toestaat. De details moeten nog worden uitgewerkt, maar waarschijnlijk kan het hele assortiment straks via click en collect worden aangeschaft. Hema beschouwt het als een moreel lichtpuntje dat de overheid eindelijk met nieuws is gekomen over iets dat wel mag. “Goed dat het kabinet geluisterd heeft naar de retail”, aldus de woordvoerder, die wel aangeeft dat de moeilijke periode voor de detailhandel voorlopig nog niet voorbij is.

Tassenmerk Ree Projects bij Barneys at Saks

Afgelopen week verscheen tassenmerk Ree Projects als enige Nederlands merk bij Barneys at Saks in New York. Het merk krijgt een eigen hoek in de winkel en een etalage. Ree Projects heeft het afgelopen jaar de internationale groei van het bedrijf sterk zien toenemen ondanks de huidige coronacrisis, aldus oprichter en creative director Desiree Kleinen. “Vanaf het begin focussen wij op een goed en kwalitatief product. Onze merkwaarden sluiten bovendien goed aan bij wat momenteel heel relevant is in de modewereld: een eerlijk, oorspronkelijk merk gericht op duurzaamheid en inclusiviteit. Wij durven langzamer aan te doen dan andere merken. We hollen niet achter de massa aan en dat wordt eindelijk gewaardeerd in de mode-industrie. De omzet is afgelopen jaar verviervoudigd, met de Verenigde Staten als onze grootste afzetmarkt. Maar ook ver daarbuiten is er veel belangstelling voor de tassen.” Het iconische New Yorkse warenhuis Barneys ging in 2019 failliet, waarbij de winkels sloten en de naam aan Saks Fifth Avenue werd verkocht. Saks brengt Barneys weer tot leven met het Barneys at Saks-concept in de Saks Fifth Avenue flagship store in New York, waar het opkomende internationale merken presenteert.

Omzet Alibaba steeg 37% eind 2020

Weer een online gigant die wel vaart bij de pandemie. De omzet van het Chinese Alibaba is in het laatste kwartaal van 2020 met 37% gegroeid, dat meldt Retailtrends. In de laatste drie maanden van 2020 boekte Alibaba een omzet van 221,1 miljard yuan (omgerekend 28,4 miljard euro). De winst steeg met 52% en kwam uit op 79 miljard yuan (zo’n 10,2 miljard euro). Het aantal actieve klanten stond in december op 902 miljoen, een stijging van 21 miljoen ten opzichte van september 2020. Die groei heeft deels te maken met het recordaantal bestellingen op Singles Day, het verkoopevenement van Alibaba. Achter de schermen lijkt het minder voortvarend te gaan. Oprichter Jack Ma leek drie maanden van de aardbodem verdwenen en momenteel doet de Chinese mededingingsautoriteit onderzoek naar online gigant wegens verdenking van machtsmisbruik. Ook Ant Group, het betaalbedrijf van Ma, wordt onderzocht.

Netflix en TikTok beïnvloeden online zoekgedrag

Uit nieuw onderzoek door modezoekmachine Lyst blijkt dat de onlangs gelanceerde Franse detective Lupin op streamingdienst Netflix online zoekopdrachten heeft beïnvloed. De zoekopdrachten naar Nike Air Jordan sneakers, die door Assane Diop – het hoofdpersonage van Lupin – worden gedragen, stegen met 36% ten opzichte van de week voor de lancering. Ook flat caps bleken populair met een toename van 43. Trainingspakken in combinatie met lange jassen bleken trending volgens Lyst, in januari waren deze items 22% populairder dan de maand ervoor. De formele, elegante stijlen uit de serie lijken een hit bij de kijkers, het aantal zoekopdrachten naar driedelige pakken steeg in januari met 68%. Niet alleen herenmode lijkt te zijn geïnspireerd door Netflix. Het laatste seizoen van de Franse show Call My Agent zorgde volgens Lyst voor een stijging in zoekopdrachten naar skinny jeans (+49%), scherpe blazers (+36%) en kasjmier stukken (+144%). Daarbij is de vraag naar de kleuren marineblauw en groen met respectievelijk 45% en 71% gepiekt. De vrouwelijke outfits van personage Noémie zorgde ervoor dat de zoekopdrachten naar jurken met prints en bloemen stegen (+103%). Het knalroze topje dat zij in de laatste aflevering draagt heeft geleid tot een stijging van 25% in het aantal pageviews. De ads voor textured en bum-sculpting leggings van Amazon op TikTok zorgden deze maand voor een stijging in de paginaweergaven voor Amazons leggings met 81%, tegelijkertijd stegen de zoekopdrachten naar de zogenaamde butt-lifting leggings met 35%.

Foto: Ree Projects