TOP

Bulthuis Agenturen: ‘Voorbereiden op massaal winkelbezoek als het weer mag’

Met de Italiaanse merken Colmar Originals en Colmar Ski als een van de pijlers in de portefeuille voelt Bulthuis Agenturen ook de consequenties van de coronapandemie. Niemand weet wanneer en hoe het afloopt, maar eigenaar Jeroen Bulthuis blijft positief. Hoe verloopt zijn inkoopseizoen? “We moeten ons erop voorbereiden dat de consument massaal naar de winkels gaat zodra die open mogen.”

Oprichter van Bulthuis Agenturen Int Jeroen Bulthuis draait ruim 25 jaar mee als zelfstandig agent in de modebranche. Zijn agentuur heeft meerdere crises doorstaan, maar nog niet één waarvan de uitkomst zo onvoorspelbaar is als nu, zegt hij. “De coronacrisis is met niets te vergelijken. Zo hadden we eind jaren tachtig ook een crisis, maar toen hadden we bijvoorbeeld al geen concurrentie van internet. Nu hebben we weliswaar wat vet op de botten en zijn we ervaren waardoor we niet snel in paniek raken, maar het einde is nog niet in zicht. En we hebben geen idee wat de consequenties zullen zijn.” De ondernemer blijft positief. “Mijn klanten kopen in voor komend najaar en we hopen dat de consumenten dan massaal de fysieke winkels induiken. Daar bereiden we ons op voor.”

Gaastra

Bulthuis begon zijn agentuur in 1995, omdat hij voor zichzelf wilde werken en zegde daarvoor zijn baan op als verkoper bij jassenlabel Bad Boys. Hij startte met de verkoop van Duitse en Deense merken, maar maakte een grote sprong toen het nautische merk Gaastra op zijn pad kwam in 1997. “Ik sprak de eigenaar die de licenties van de kleding had toevallig in het vliegtuig onderweg naar de mannenmodebeurs Pitti Uomo. Dat leidde ertoe dat hij mij vroeg voor de verkoop. Het merk werd een hit bij de studenten en ook zeker in de sport deed het merk het heel goed. In 2000 kwam het collegemerk Scapa Sports erbij, wat in die tijd ook heel goed scoorde.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Logo

Nu tien jaar later is het Italiaanse merk Colmar de pijler van zijn agentuur. In totaal vertegenwoordigt Bulthuis – die hierin onder anderen samenwerkt met zijn vrouw, dochter – acht kleding- en schoenenmerken in het midden- en hoogsegment: de schoenenmerken Voile Blanche, Hide & Jack en sinds dit seizoen Atlantic Stars en de kledingmerken Colmar, QB24, Freedom Day, Ad hoc en het pas toegevoegde Franse merk K.WAY. “Ik ontdekte Colmar op de Pitti Uomo in 2011”, vertelt hij. “Het bestaat bijna 100 jaar en is bekend van de skisport, maar in dat jaar introduceerden ze de eerste casual collectie. Ik vertelde de eigenaren dat ik het logo erg mooi vond en kennelijk was dat een schot in de roos, want ze vroegen mij om de verkoop in Nederland te doen. Dat ging meteen goed. Er zat nog agent voor de Benelux boven mij, maar ik deed binnen één seizoen meer in Nederland dan hij in de Benelux, dus toen mocht ik het zelfstandig gaan doen.”

Groeien

De mode en ski-collecties voorvrouwen, mannen en kinderen van Colmar hangen inmiddels bij 120 verkooppunten in ons land, variërend van mannen- en vrouwenmodewinkels in het middenhoogsegment, vrijetijdsmodewinkels en skispecialisten. Met het merk wil de ondernemer nog groeien naar in totaal 200 verkooppunten. Voor komend seizoen is zowel de vrouwen- als mannencollectie uitgebreid met een duurzame lijn: Colmar Recycled Essential. De jassen, sweatshirts en broeken zijn gemaakt van milieuvriendelijke en duurzame materialen, zoals garen van gerecyclede PET-flessen en 100 procent duurzaam katoen. [Artikel gaat door onder de foto.]

Goed seizoen

In de coronapandemie is er natuurlijk minder verkoop van de skicollectie van Colmar , vertelt Bulthuis. “Er wordt daarvan nog niet veel verkocht. Toen corona hier uitbrak in maart vorig jaar, hadden we met Colmar nog een goed seizoen gedraaid. In april werden de regels wat versoepeld en de kleding- en schoenenwinkels waren gewoon open, we hebben toen nog een goede voorverkoop gehad voor dit voorjaar. De ellende is begonnen met tweede lockdown. De sportretailers hebben de ski collectie eind september, begin oktober binnengekregen en de consument gaat normaliter pas medio december kopen. Dus dat is heel zuur. We hebben de ski-collectie FW 21 alweer binnen en proberen het dan met nieuwe artikelen aan te vullen. Hopelijk mogen de winkels half februari open en dan is er nog een maand om iets te verkopen.”

Inkoopperiode

Ondertussen is de inkoopperiode voor volgend winterseizoen gestart bij Bulthuis Agenturen. “We zijn in november al begonnen met het maken van afspraken met moderetailers. Ik merk dat ze wel een goed beeld hebben van hun budget, omdat ze tot en met 14 december toch nog goed hebben gedraaid. Met de casual lijn Colmar Originals ben ik anderhalve week geleden begonnen met de verkoop en tot nu consolideer ik met dat merk.” Originals heeft in de collectie voor het nieuwe winterseizoen de nadruk gelegd op leisurewear en nieuwe modellen jassen in mooie technische en elastische materialen, zegt hij, een trend nu er veel wordt thuisgewerkt en mensen graag comfortabele kleding dragen. “Er zitten mooie vesten en truien in. Dat geldt ook voor de andere merken in mijn showroom die op de leisurewear trend inspelen met mooie sweats, breisels en elastische stoffen bijvoorbeeld.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Veilige keuzes

Bulthuis’ afspraken vinden zowel fysiek als digitaal plaats en vanwege de pandemie en de maatregelen laat hij de inkoopperiode langer doorlopen. Online afspraken ziet hij als een pluspunt als het gaat om efficiëntie, maar hij het tegelijkertijd als een gemis voor de beleving die nodig is bij inkopen . “Je mist het voelen van stoffen, passen van modellen of spotten van nieuwe labels. Dat is moeilijker overbrengen via een scherm. Ik zie dat retailers als reactie daarop nu geneigd zijn veilige keuzes te maken en wellicht voor de bekende merken gaan. Ik probeer dan wel mijn nieuwe merken naar voren te brengen, want als de winkels straks opengaan willen mensen ook echt vernieuwing zien.”

Foto’s: Bulthuis Agenturen Int