TOP

Omoda, Decathlon in de prijzen bij Shopping Awards, Eric Schuurman nieuwe baas bij Björn Borg Benelux en Zalando start met tweedehands kleding

Bij de uitreiking van de Shopping Awards 2020 hebben Omoda en Decathlon een award in de wacht gesleept. Het Zweedse modemerk Björn Borg heeft Eric Schuurman aangesteld als nieuwe Managing Director Benelux. En onder de noemer 'pre-owned' lanceert Zalando Nederland binnenkort een platform voor tweedehands kleding, waarbij je uitbetaald wordt in cadeabonnen. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 21 september.

Omoda en Decathlon vallen in de prijzen bij Shopping Awards

Bij de uitreiking van de Shopping Awards 2020 hebben Omoda en Decathlon een award in de wacht gesleept. Omoda won in de categorie Mode & Mode-accessoires en liet daarbij About You, Kleertjes.com, Rico Moda en Winkelstraat.nl achter zich, In de categorie Warenhuizen ging Decathlon er met de prijs vandoor. De andere genomineerden waren daar bol.com, T.O.M. en Wehkamp. De uitslag werd bepaald door het publiek en vakexperts. De publieksstemmen bepaalden vijftig procent van de beoordeling, de andere helft werd bepaald door vakexperts. DIt jaar werd er voor het eerst geen onderscheid gemaakt tussen grote en kleine webshops.

Björn Borg benoemt Eric Schuurman tot nieuwe Managing Director Benelux

Het Zweedse modemerk Björn Borg heeft Eric Schuurman aangesteld als nieuwe Managing Director Benelux. Schuurman is per 7 september in dienst getreden. Het Zweedse merk trekt hiermee een ‘gedreven en ervaren kracht aan met zowel ruime kennis van wholesale, retail en market places, als GTM-strategieën en meer dan twintig jaar ervaring binnen de Europese sportbranche’, aldus Björn Borg in een persbericht. Schuurman was eerder werkzaam in verschillende (internationale) commerciële functies bij bol.com en de adidas Group. Schuurman volgt Antoine Huizinga op, die de rol de afgelopen drie jaar vervulde. “Björn Borg is een geweldig merk met een mooie legacy in sport performance en met een hoge brand awareness vanuit underwear en athleisure. Het is een supergave uitdaging om met het team het merk en de business verder uit te bouwen naar een toppositie in de Benelux”, zegt Schuurman in het persbericht.

Zalando Nederland start met verkoop tweedehands kleding

Onder de noemer ‘pre-owned’ gaat Zalando Nederland binnenkort tweedehands kleding aanbieden op zijn website. Dat doet Zalando via een ruilplatform, waar klanten hun gedragen waar kunnen kopen en verkopen. Alleen geschiedt de uitbetaling niet in euro’s, maar in Zalando-cadeaubonnen. Je mag er als verkopende partij ook voor kiezen het geld over te maken naar één van de twee goede doelen, het Rode Kruis of WeForest. Begin oktober gaat de categorie live voor klanten in Nederland, België, Frankrijk en Polen. “De interesse in pre-owned mode is groot en groeit, vooral bij millennials. We weten dat onze Nederlandse klanten graag duurzame keuzes maken en items die ze niet langer dragen, willen inruilen om plaats te maken voor iets nieuws.”, zegt Jacintha van de Graaf van Zalando Benelux in een persbericht.

Kamer van Koophandel Europese Unie bekroont Waste2Wear met prijs voor duurzaam ondernemen

Waste2Wear, opgericht door de Nederlandse ondernemer Monique Maissan, heeft gistermiddag de Sustainable Business Award gewonnen in de categorie ‘Buitengewone milieu en klimaat prestaties’. Dat meldt de website Duurzaam Ondernemen. De award werd uitgereikt door de Kamer van Koophandel van de Europese Unie (EUCC) in China. Waste2Wear moest het opnemen tegen grote multinationals, zoals C&A en Unilever. Toch besloot de jury dat een MKB-speler dit jaar de award verdiende. De prijs is een erkenning voor de door Waste2Wear ontwikkelde woven en non-woven producten, gemaakt van gerecycled polypropyleen (RPP). Dit is het op een-na meest gebruikte type plastic ter wereld en is vooral te vinden in huishoudelijke apparaten. Waste2Wear heeft dit materiaal ontwikkeld samen met onder meer de Chinese Donghua Universiteit en voldoet aan de Europese REACH standaard, heeft een Global Recycled Standard keurmerk en is volledig transparant en traceerbaar door middel van blockchain technologie.

‘Van al het textiel dat jaarlijks wordt verbrand kun je heel Nederland kleden’

In dagblad Trouw een interview met oprichter Ellen Mensink van het duurzame kledingmerk Loop.a life. De coronacrisis gaat voorbij aan Loop.a life. Consumenten kopen misschien minder kleding maar doen dat wel bewuster, merkt oprichter Ellen Mensink. Dat ‘oud’ textiel grotendeels als afval wordt bestempeld, en op minieme schaal wordt gebruikt voor het maken van nieuwe kleding, is een doodzonde vindt de onderneemster – van huis uit econoom. “Van alles wat jaarlijks wordt verbrand kun je heel Nederland kleden.” Daarom begon ze vier jaar geleden Loop.a life, een nichemerk dat zich profileert als de Nederlandse koploper op het gebied van duurzame mode. “Labels met kleding van hooguit 15 procent hergebruikt textiel – meestal gemaakt van industrieafval – noemen zich al duurzaam”, zegt Mensink. “Ik laat met mijn collecties zien dat je een veel hoger percentage restafval kunt verwerken, zelfs de volle 100 procent. En van lokale reststromen die enkel in Europa tot garens en een collectie worden verwerkt.”