TOP

Nu in Textilia #7: dé modetrends voor zomer 2019 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

In editie 7 van Textilia, de vrouwenmodespecial, pakken we flink uit. Maar liefst 12 pagina's vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen: ook voor broeken en bodyfashion. Plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer, een exclusief interview met Loavies én een achtergrondverhaal over hoe de binnensteden weer vitaal kunnen worden. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

INTERVIEW MET ANNA MEILINK VAN LOAVIES: ‘WE LEVEREN NU WEKELIJKS NIEUWE STYLES’

Vrouwenmodelabel Loavies heeft een eigenzinnige manier van ondernemen. Een manier die werkt. Textilia sprak met mede-eigenaar Anna Meilink over de enorme groei van het label en de overstap naar b2b. “Retailers kunnen online orderen, daar moeten sommigen erg aan wennen.” Abonnees van Textilia lezen hier hoe Loavies aan haar honderdduizenden volgers komt en en waar dat succes vandaan komt?

 

MARKT IN CIJFERS: OMZETONTWIKKELING DETAILHANDEL OKTOBER 2017 – MAART 2018

Het was een wispelturige winter voor de mode- en schoenendetailhandel, zo blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode oktober 2017 tot en met maart 2018. Plussen en minnen wisselen elkaar maandelijks af. Voor kledingwinkels was het eerste kwartaal van 2018 redelijk, maar voor schoenenwinkels slecht. Peter Hein Van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, legt uit waarom kledingwinkels het lang niet slecht niet doen.

 

EEN KIJKJE IN DE KASSA BIJ VROUW IN HORST

Vijf jaar geleden nam Hanneke Janssen de winkel Vrouw in het Limburgse Horst over. Afgelopen februari verhuisde ze naar een groter pand aan de overkant en kon ze echt haar eigen concept neerzetten. Hanneke Janssen runt Vrouw in Horst inmiddels met partner Ruud van Leendert. Ze is pas 25 jaar wanneer ze de winkel in 2013 over kan nemen van haar werkgever, die alleen verder wil met zijn mannenmodewinkel Man. “Omdat de winkel goed draaide en mijn partner kostwinner was, wilde de bank een lening verstrekken. We hadden best veel personeel overgenomen, dus ik kon niet elke dag zelf in de winkel staan en was veel bezig op kantoor. Dat maakte het lastiger om de winkel eigen te maken.” Na de verhuizing in februari 2018 naar een ander pand in de straat, is het concept pas zoals ze het zelf hebben bedacht. . “De winkel voelt nu echt als mijn eigen kindje.”

LEES OOK: Vrouw in Horst: ‘De webshop zien we als etalage’

 

DE MODETRENDS VOOR ZOMER 2019 VAN TRENDWATCHER CHRISTINE BOLAND

IIn de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland, in sanemnwerking met Anne-Paulina de Jong, uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2019 gaan worden. “In een tijdsframe van digitale dominantie, en waarin de ‘the internet of everything’ en algoritmen de boventoon lijken te gaan voeren, zien we in fashion & design een charmeoffensief. En wel met iets wat we zo ongelooflijk hard nodig hebben en wat (nog) niet kan worden gerealiseerd door artificial intelligence: verbeeldingskracht, fantasie en creativiteit. En juist in het samengaan van deze kracht­velden ontstaat spannende vernieuwing.” Boland geeft zes belangrijke trends, met bijbehorende modekleuren én tips voor de bijverkoop.

Plus:
TRENDS BROEKEN VOOR ZOMER 2019
BODYFASHION: NIEUWS EN DE TRENDS VOOR ZOMER 2019


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


TRENDS IN DE PRAKTIJK: HOE VERTAAL JE AL DIE INSPIRATIE NAAR DE WINKELVLOER?

In de vrouwenmodetrends voor de zomer van 2019 zien we veel kleur en prints, liefst in één outfit. Stoer en vrouwelijk worden met elkaar gemixt en we zijn nog niet klaar met volume. Maar hoe vertaal je dit naar je assortiment en de winkelvloer? “Soms kun je een trend ook alleen oppakken met accessoires.” We vragen het de visual merchandiser, de stylist en de inkoper.

 

ACHTERGROND: HOE KRIJGEN WE DE KLEINE BINNENSTEDEN WEER VITAAL?

Hoera, er wordt weer gewinkeld! De economie en het consumentenvertrouwen hebben een boost gekregen. Althans, in de grote steden. De vitaliteit van kleine- en middelgrote steden staat nog steeds onder druk. Hoe komt dat en wat moet er gebeuren om de kloof te dichten?

LEES OOK: De nieuwe binnenstad: 4 scenario’s voor de toekomst

 


BROEKENTRENDS VAN CATWALK NAAR DE WINKELVLOER

Thema’s als Pak van mijn hart en Werkstukken klinken leuk. Maar hoe ga je de broekenthema’s vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? “Juist het stylingaspect maakt het ondernemen zo leuk.” Twee inkopers en eenvisual merchandiser komen aan het woord: ““Ik geloof heilig in broekpakken en soepele broeken. Het voordeel van pakken is dat je ze vrouwelijk, zakelijk en sportief kan stylen.”

 

PROFIEL JANE LUSHKA: ‘WE MAKEN TRENDS BEGRIJPELIJK VOOR EEN BREDE DOELGROEP’

Jane Lushka is een relatief jong vrouwenmodemerk, dat grootste plannen heeft én waarmaakt. Binnen acht jaar heeft het label in Nederland 330 verkooppunten bereikt en het einde is nog lang niet in zicht. “We gaan binnenkort twee keer per maand leveren.” De zussen die hun naam hebben verbonden aan het Nederlandse vrouwenmodemerk Jane Lushka komen oorspronkelijk uit Bulgarije. Jane (43) en Lushka (41) Iskroff hebben een showroom in Amsterdam en vijf fabrieken in hun moederland. Productie en distributie hebben ze volledig in eigen hand.


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


MODE-ICOON: DE GLADIATORSANDAAL

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat de gladiatorsandaal in het Romeinse rijk gold als statussymbool? Zo oud als de weg naar Rome en tegelijkertijd zeer actueel: de gladiatorsandaal, ook wel de Griekse of Romeinse sandaal genoemd, is alweer een tijdje terug van weggeweest. Grote modehuizen als Chloé en Valentino doen een eeuwenoude trend herleven met hun eigentijdse, chique versies van deze sandaal.

 

MYSTERYSHOPPER BIJ STYLED BY JUULS IN UTRECHT

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Styled by Juuls in Utrecht kreeg in april 2018 een bezoek. In de sfeervolle binnenstad van Utrecht, ruim buiten het commerciële winkelhart is vrouwenmodewinkel Styled by Juuls gevestigd. De winkel zit op een B-locatie en moet het waarschijnlijk hebben van mensen die de winkel en het concept kennen.’ Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het nu op Textilia.nl in dit artikel.

 

CLOSE-UP: SHARON HILGERS, EIGENAAR MY JEWELLERY

Wie is Sharon Hilgers (28), eigenaar van vrouwenmode- en accessoiremerk My Jewellery? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 21 persoonlijke vragen. Wat is haar favoriete kledingstuk? SWie zou je meenemen naar een onbewoond eiland? En aan welke trend zou je nooit meedoen?  “Dat durf ik niet meer te zeggen. Vorig jaar riep ik dat ik nooit een high shine legging zou dragen en nu doe ik het toch. Vaak weet ik uit alle trends wel iets op mijn eigen manier te combineren.”