TOP

Nieuwe retailer in Nederland: Paprika [interview]

De Belgische plussize moderetailer Paprika opende in februari 2014 de eerste Nederlandse winkel en wil binnen enkele jaren doorgroeien naar 150 winkels. CEO Corneel de Maeyer vertelt over de expansieplannen.

Paprika heeft grote plannen in Nederland….

CEO Corneel de Maeyer: “Zes maanden geleden zijn we gestart met shop-in-shops in acht filialen van V&D. Door het succes hiervan hebben we besloten met Paprika winkels te openen in Nederland. In februari gingen de eerste filialen open in Breda en Maastricht en donderdag 20 maart openen we een winkel in Eindhoven. We willen heel snel groeien, ik geloof dat er in Nederland ruimte is voor 150 winkels. We willen er geen tien jaar overdoen.”

Hoe zijn de eerste resultaten van de winkels?

“Echt heel goed. Als ik kijk naar de omzet per vierkante meter is dat veel hoger dan waar we op hadden gerekend. Ik wil geen cijfers noemen, maar de omzet per vierkante meter ligt bijna op het niveau van een goede Belgische winkel. Een hele prestatie, omdat het merk in Nederland nog niet zo bekend is als in België.”

Wat onderscheidt Paprika van andere spelers?

“Er zijn natuurlijk al veel spelers actief in dit segment in Nederland. Daar hebben we heel veel respect voor, maar wij geloven dat we met Paprika echt iets nieuws brengen. Onze kracht is fast fashion in de maten 44 tot 54. Tachtig procent van het aanbod produceren we op korte termijn en ligt tussen vier en acht weken in de winkel. De rest is basis. Ik geloof niet in op lange termijn inkopen. We kunnen elke week bijsturen.”

En waarmee onderscheidt Paprika zich nog meer?

“De actieve service en advies aan de klant. Het persoonlijk contact met de klant is belangrijk, die moet zich thuis voelen. Daar worden onze medewerkers speciaal op getraind. We doen verder niet aan prijsacties. Ik geloof niet dat dat werkt, elkaar bestoken om de goedkoopste te zijn. Omdat we zo kort op de markt zitten en kunnen bijsturen, blijven weinig restanten over. Al hebben we natuurlijk wel een mid season sale en uitverkoop.”

Wat is het plan voor Nederland?

“We willen snel doorgroeien, dit jaar nog moeten er twintig tot dertig winkels openen. We zijn nu volop aan het kijken naar panden op A1-locaties van 100 tot 150 vierkante meter. Winkelruimte vinden is niet echt een probleem, de crisis in Nederland maakt dat het aanbod groot is. Ik ben ervan overtuigd dat je bij elk land het concept moet aanscherpen en het aanbod moet aanpassen. In Nederland zijn onze winkels wat kleiner en gezelliger dan in België. Ook richten we ons hier vooral op mode. Het basisaanbod is voor de Nederlandse markt niet zo interessant, omdat er andere spelers zijn die dit al brengen tegen een lagere prijs.”

En daarna?

“In België hebben we sinds drie jaar ook grote winkels met Paprika en onze andere formule Cassis. Cassis is het merk waar we als bedrijf 20 jaar geleden mee zijn begonnen. Dat richt zich op de maten 36 tot en met 46 en werkt ook op korte termijn. Het bevindt zich in het segment van Miss Etam en Promiss. Uiteindelijk willen we ook met Cassis winkels openen in Nederland. Nederland is toe aan iets nieuws.”