TOP

Nieuwe CEO voor Otrium, Authentic lijft Rockport in en modeketens ‘vernietigen’ gedoneerde kleding

Zuhairah Washington is de nieuwe CEO van online fashionoutlet Otrium. Verder: Fashion for Good koppelt grote modemerken aan een Nederlands schoenrecyclebedrijf, Authentic Brands Group lijft het failliet verklaarde schoenenmerk Rockport in en volgens nieuw onderzoek vernietigen modeketens de kleding die ze inzamelen voor hergebruik. Dit is het nieuwsoverzicht van donderdag 27 juli.

Beeld: Otrium

Zuhairah Washington is nieuwe CEO Otrium

Otrium heeft Zuhairah Washington benoemd tot nieuwe CEO. Dat meldt de online fashionoutlet in een aankondiging. Onder haar leiding moet het mode- en techbedrijf winstgevend worden en internationaal verder uitbreiden. Met name in haar thuisland Amerika, dat door oprichters Max Klijnstra en Milan Daniels als belangrijkste groeimarkt wordt gezien.

Washington was al actief bij Otrium, ze begon er twee jaar geleden als operationeel directeur. “Ik voel me extreem gefortuneerd om een bedrijf te leiden dat consumenten vanuit alle sociaaleconomische achtergronden toegang geeft tot ’s werelds beste modemerken, tegen betaalbare prijzen”, zegt ze over haar nieuwe functie. “Daarbij streven we een grotere missie na: verzekeren dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk wordt gedragen.”

Met haar aanstelling doet Klijnstra een stap terug binnen het management. Hij wordt als chief sustainability & growth officer verantwoordelijk voor de marketingstrategie en duurzaamheidsdoelen. Daniels blijft zich bezighouden met het uitbreiden van de merkpartnerschappen wereldwijd.

Fashion for Good koppelt grote merken aan Nederlands schoenrecyclebedrijf

Fashion for Good koppelt merkpartners Adidas, Inditex, Target en Zalando aan het Nederlandse schoenenrecyclebedrijf FastFeetGrinded. Het gaat om een pilot waarbij de betrokken partijen een nieuw recyclingproces voor schoenen testen en verdere toepassing van gerecycled materiaal in nieuwe schoenen onderzoeken. Katrin Ley, managing director van Fashion for Good, spreekt van een ‘primeur in de schoenenindustrie’. “Dit project stelt ons in staat om de duurzame recyclingtechnologieën en -infrastructuren te begrijpen die nodig zijn om de overgang naar een circulaire toekomst te versnellen”, zegt ze in een persbericht.

Het in Heerhugowaard gevestigde FastFeetGrinded is gespecialiseerd in de verwerking van (afgedankte) schoenen. Het Nederlandse recyclingbedrijf ontwikkelde een speciale machine die de schoenen deconstrueert, vermaalt en als grondstof (o.a. rubber, textiel en leer) terug levert. Dit gaat de verwerker ook met door Adidas, Inditex, Target en Zalando aangeleverde producten doen. Volgende stap is om van deze secundaire grondstoffen kwalitatieve onderdelen, zoals zolen, voor nieuwe schoenen te produceren. Dit proces moet op termijn worden opgeschaald.

Authentic Brands Group lijft failliet Rockport in

Authentic Brands Group blijft op overnamepad. Na Hunter neemt de Amerikaanse merkbeheergroep ook Rockport over, waarmee in korte tijd twee nieuwe schoenenmerken aan het portfolio worden toegevoegd. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De overname volgt op het faillissement van Rockport van afgelopen juni en moest worden goedgekeurd door de United States Bankruptcy Court. Ook Hunter werd ingelijfd vanuit een faillissement. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt.

Jamie Salter, de oprichter en CEO van Authentic, omschrijft het merk als de ‘perfecte aanvulling’ op het portfolio. Hij ziet mogelijkheden om de collectie uit te breiden met kleding en (reis)accessoires. “Er is een aanzienlijke markt die kan worden benaderd, wat kansen biedt voor het merk om te evolueren naar een volledig lifestyleaanbod.” Net als bij Hunter tekent schoenenbedrijf Marc Fisher voor het ontwerp en de ontwikkeling van de collecties, de verkoop en distributie aan de wholesale en de e-commerceactiviteiten in de Verenigde Staten. Naar verwachting worden de komende tijd ook partners voor andere markten bekendgemaakt.

Onderzoek: ‘Modeketens vernietigen ingezamelde kleding’

Grote kledingketens bieden steeds vaker aan om afgedankte kleding terug te nemen voor doorverkoop of recycling. Mooie initiatieven, maar de praktijk blijkt anders, luidt de conclusie van een nieuw rapport van Changing Markets Foundation (CMF) waarover onder meer Business of Fashion bericht. De milieuactiegroep voorzag 21 kledingstukken van Apple Airtags en leverde die in bij acht modeketens. Slechts vijf van de 21 artikelen werden, zoals gecommuniceerd, verwerkt binnen Europa of opnieuw verkocht in tweedehands winkels.

De rest wachtte een treuriger lot. De joggingbroek die aan C&A gedoneerd werd, werd verbrand, en een rok van H&M legde een reis van bijna 25 duizend kilometer af om op een Malinese stortplaats te eindigen. Zelf delen de modeketens geen gegevens over wat er met ingezamelde kleding gebeurt. CMF-campagneleider Urska Trunk spreekt van de ‘zoveelste greenwashing-truc’ voor klanten.