TOP

Nieuwe agent voor Odd Molly [interview]

“Je bent Odd Molly, of je bent het niet”, beschrijft Milo Extercatte het Scandinavische merk. Extercatte is sinds een maand agent van Odd Molly. De boodschap die ze alvast heeft? “Odd Molly is back.”

Het merk past mooi in het rijtje van Scandinavische merken die Extercatte met Bridging Brands vertegenwoordigt: het Zweedse Skhoop, het IJslandse 66° North en nu dus het Zweedse Odd Molly.

Odd Molly – vrij vertaald: vreemde Molly. Wat is er anders aan haar dan andere merken?

“Het is een levensmentaliteit, a woman with a free spirit. Odd Molly is voor de vrouw die vrijheid hoog in het vaandel heeft staan, haar eigen koers vaart. Ze is geïnspireerd op een meisje uit de jaren tachtig, Molly. Een skatersmeisje dat haar eigen dromen achterna ging. Ze draagt iets unieks uit, samen met de boodschap dat je kunt zijn wie je bent.”

Waar uit zich dat in bij de items?

“Je ziet dat eigenwijze en unieke terug in de collectie. Het merk respecteert wel de mode, maar volgt niet alle trends op de voet. Denk bijvoorbeeld aan een jurk gecombineerd met cowboylaarzen, of een vrouwelijk jurkje met een T-shirt en stoere sneakers eronder.  Of een van onze populairste items: cardigans. Met cardigans en andere knitwear zijn we heel groot geworden in Scandinavie. Het leuke aan de collectie is dat je alles kunt mixen & matchen, dus je kunt bepaalde items ook weer combineren met een bikinilijn voor het strand.”

Is zo’n eigenzinnige doelgroep in leeftijd uit te drukken?

“Lastig! Ik heb daar zelf veel over nagedacht, en in grote lijnen is het merk voor vrouwen tussen de dertig en veertig jaar. Maar we hebben sinds kort ook een bikini- & activewear lijn – denk aan yogaleggings, korte broekjes en sneakers – en dat trekt ook een jongere doelgroep aan. Sowieso trekt Odd Molly wel een bepaald type aan, het is niet voor de massa.”

Ik begrijp dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Hoe geven jullie daar gehoor aan?

“Eigenlijk in alles wat we doen: van de materiaalkeuze tot verwerking, alles moet duurzaam. Onze stoffen worden in Europa, onder andere Portugal, geproduceerd. Als het even kan vervoeren we zoveel mogelijk per boot. Op iedere afdeling, van productie tot sales, is er iemand eindverantwoordelijk voor duurzaamheid. Op kantoor wordt alles gescheiden en zo min mogelijk geprint. We staan ook bekend als duurzaam merk, ik vind dat heel belangrijk.”

Hoeveel verkooppunten van Odd Molly zijn er nu?

“Van onze eigen winkels zijn dat er dertig in totaal, twintig in Scandinavië en tien in de rest van Europa. Verder hebben we nog shop-in-shops, dat zijn er ongeveer twintig. En we zijn groot online. Ik hoop er binnen een jaar tien verkooppunten in Europa bij te hebben.”

In welke prijscategorie ligt het merk?

“De prijzen liggen in het hoogsegment. T-shirts zijn tussen de € 55,- en € 100,-, afhankelijk van hoe gedetailleerd ze zijn. Veel T-shirts hebben handgemaakte details: hoe meer er daarvan op zitten, des te meer je dat terug ziet in de prijs. Maar we hebben bijvoorbeeld ook prachtige viscose rokken van € 219,- en een jurk van € 319,-. Dat klinkt als veel geld, maar als je hem ziet…, zó mooi. We hebben iets heel exclusiefs, en dat willen we ook graag zo houden. Odd Molly zal nooit een mainstream merk worden.”