TOP

Modebranche sluit ook tweede kwartaal 2017 goed af

De modebranche, on- en offline, heeft in het tweede kwartaal van 2017 iets beter gepresteerd dan dezelfde periode een jaar eerder. De totale branche noteerde een omzetplus van 0,8%. Dat blijkt uit de Fashionscan van Inretail/GfK.

Het eerste kwartaal van dit jaar pluste de modebranche ook al, namelijk 6,9%. Cumulatief van januari tot en met juni komt de totale branche daarmee uit op een omzetplus van 3,4%. Met uitzondering van onder- en beenmode begonnen alle segmenten het tweede kwartaal in de min. De maand mei was daarentegen voor alle segmenten een goede maand met mooie omzetplussen. De maand juni viel voor alle bovenmodesegmenten weer tegen zowel betreft het aantal verkochte stuks als omzet.

 

Fashionscan Gfk Q2 2017 grafiek 1 

Bron: INretail/ GfK Fashionscan. Online en offline omzetontwikkeling uitgesplitst voor totaal mode. 

 

Offline loopt achter op online

De offline modeverkopen lopen achter op zowel de online verkopen, maar ook op het tweede kwartaal van 2016. Terwijl de offline activiteiten het eerste kwartaal nog een omzetplus lieten zien wordt er het tweede kwartaal een min genoteerd van 3,6% ten opzichte van vorig jaar. De maand juni heeft hier de grootste invloed op gehad met een omzetmin van 7%. Hoewel de omzetstijging vanuit de online activiteiten het tweede kwartaal minder groot was dan in het eerste kwartaal is het toch een plus van 19,6%. Waarbij de maand mei het beste was.  

Fashionscan Gfk Q2 2017 grafiek 2

 

 

Vrouwen en mannen 

Ondermode sloot het tweede kwartaal af met de grootste omzetstijging: 9,7%. Gevolgd door beenmode (1,7%) en baby- en kindermode (0,7%). De twee grootste segmenten, vrouwen- en mannenmode, presteerden minder dan eerdergenoemde segment. Vrouwenmode kwam op een omzetmin van -2% uit en mannenmode op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar. En dat terwijl beide segmenten in het eerste kwartaal nog mooie omzetplussen lieten zien. Mannenmode komt hiermee cumulatief nog wel boven het omzetniveau van de eerste helft van 2016 uit, maar vrouwenmode blijft op hetzelfde niveau (-0,4%) hangen.

Zelfstandigen

Wel laten de cijfers zien dat zelfstandigen (mkb) het tweede kwartaal iets beter afsluit dan het grootwinkelbedrijf (gwb), namelijk met een omzetplus van 1,8% tegenover 0,6% ontwikkeling in omzet. Voor vrouwenmode specifiek waren de resultaten in mei voor beide kanalen het best; zelfstandig winkeliers behaalden een omzetplus van 7,5% en het gwb behaalde 2,8% meer omzet dan een jaar eerder.

Jurken

Binnen vrouwenmode presteerde de categorie jurken het best dit kwartaal met een omzetstijging van 29,9%. Dit is nog een grotere groei dan in het eerste kwartaal terwijl over de gehele linie het tweede kwartaal juist slechter was. Het extreem mooie weer speelt hierin een rol. En binnen heren- en kindermode waren dit de overalls/tracksuits. Bij kindermode betekent dit voornamelijk kinderjumpsuits en one-pieces. Voor heren zijn dit vooral de trainingspakken geweest.

Jassen

Zowel binnen dames- als heren- als kindermode presteerde de artikelgroep jassen dit kwartaal het minst ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Deze artikelgroep laat respectievelijk een daling in omzet van 21,6%%, 22,5% en 27,5% zien. De gemiddelde prijzen van de bovenmode voorjaarscollectie lagen in alle drie de maanden hoger dan vorig jaar, zo blijkt uit de Inretail/GfK Fashioncan. Het aantal stuks lag in april en juni wel lager dan in 2016 (respectievelijk 5,4% en -10,2%). Het aantal verkochte artikelen lag daarentegen in mei voor bovenmode 3% hoger.