TOP

Nieuw Upto Date Denim in Drachten: ‘het is weer tijd om kansen te pakken’

Vandaag, donderdag 7 september 2017, opent Upto Date in Drachten de nieuwe winkel Upto Date Denim officieel. Mede-eigenaar Douwe Blom: “Ik zag mogelijkheden voor echte denimmerken.”

Douwe Blom runt samen met zijn broer Wiardus verschillende modezaken in Friesland en Drenthe: Blom Mode, Upto Date Woman (beide eigen beheer), Esprit, Sandwich en Gerry Weber (franchise). Eind augustus werd dit portfolio aangevuld met Upto Date Denim, naast de Upto Date-winkel in Drachten.

Gefeliciteerd met de nieuwe denimzaak. Vanwaar de focus op denim?

Douwe Blom: “Het pand naast Upto Date in Drachten stond al bijna twee jaar leeg. Omdat leegstand niet goed is voor het centrum en voor Upto Date als buurman, keken wij op een gegeven moment hoe we die ruimte konden benutten. Toen we merkten dat het aanbod in denim in deze plaats beperkt is, afgezien van de bekende grootwinkelbedrijven, besloten we daarop in te spelen.”

Wat voor soort winkel had je in gedachten?

“Een aanvulling op Upto Date Woman, dus met een volledige focus op vrouwen. We hebben de muur doorgebroken, waardoor klanten van de ene naar de andere ruimte kunnen lopen. Maar Upto Date Denim heeft ook een eigen ingang. De merken – G-Star, Levi’s, Tommy Hilfiger en Denham, aangevuld met collecties als Goosecraft en Catwalk Junkie – moeten goed tot hun recht komen. Vandaar dat we werken met shop-in-shops en kastenwanden. We kiezen zo voor een vrij compleet beeld van een select aantal merken. Upto Date Denim heeft een vrouwelijke, maar stoere uitstraling gekregen. Ik was eerst zo eigenwijs dat ik dacht dat ik het pand zelf kon aanpakken, maar uiteindelijk hebben we de hulp van een architect ingeroepen.”

En wat wilde je absoluut niet?

“Daar sta ik niet bij stil. Ik kijk meer naar wat ik wel wil. Wij gaan altijd voor mooie verzorgde winkels.”

Op welk publiek richt je je?

“In ieder geval op vrouwen die van mode houden en er ook iets voor over hebben.”

Wat is de kracht van dit concept?

“Sowieso de echte denimmerken. Daar zag ik in Drachten nog mogelijkheden voor. En dat het naadloos aansluit bij Upto Date, waar we al langer (modische) denim verkopen. Daarnaast geeft deze nieuwe zaak een boost aan onze bestaande collecties, winkels en de medewerkers, die ook weer helemaal geïnspireerd en enthousiast zijn.”

Waar ben je het meest trots op?

“Dat we deze winkel helemaal op eigen kracht hebben gerealiseerd. In deze tijd is dat best bijzonder. Na roerige periodes is het nu weer tijd om kansen te pakken. De economie trekt aan, we zitten voor in de golf. Als je de middelen hebt, moet je zorgen dat je er nu op tijd bij bent om mogelijkheden te benutten. Wij blijven het in ieder geval machtig mooi vinden om te ondernemen en te vernieuwen.”

Wat is jouw visie op de huidige moderetail?

“Ik geloof nog sterk in fysieke winkels. Consumenten houden nog steeds graag van winkelen in een winkelstraat. Een goede omnichannelstrategie is wel ontzettend belangrijk. Via een site en een webshop kunnen geïnteresseerden zich oriënteren. Als een etalage. En vervolgens kunnen ze naar de winkel komen om de producten te zien en te passen. Dit heeft mijn voorkeur, net als veel klanten.”

Waar merk je dat aan? Aan de traffic in je winkel? Je omzet?

“Ik zie dat inderdaad terug op de winkelvloer en in mijn omzet. Met name in de weekenden zie ik veel mensen in de winkels de nieuwe collecties vastpakken, bekijken én kopen. Ik merk duidelijk dat de interesse en verkoop weer toeneemt. Klanten zijn weer positiever en willen geïnspireerd worden. Dus zorgen we dat onze presentaties en visual merchandise op orde is en we goed getrainde medewerkers hebben om klanten te helpen.”

Wat zijn jullie verdere ambities?

“We zijn niet zulke planners. Dus we hebben geen vastomlijnde planning om verder te groeien. We bekijken de mogelijkheden die zich voordoen en zoeken dan eventueel naar een passende oplossing. Zoals onlangs, toen het pand naast een andere winkel van ons vrijkwam. Een leeg pand in een winkelstraat is geen goed visitekaartje, dus besloten wij ook dit gat op te vullen.” 

2

3

4

Upto Date Denim in Drachten (foto’s: Upto Date Denim).