TOP

Nieuw merk QIP.: ‘Wij maken het beste piquéshirt ter wereld’

Als maatpakkenspecialist zag mode-ondernemer Willem Marten grote kansen voor een zakelijk shirt uitgevoerd in de comfortabele polostof piqué. Het proefmodel dat hij maakte voor toenmalig advocaat Jaap Kuster leidde tot een nieuwe koers voor beiden: de oprichting van het merk QIP. Samen lanceren ze deze maand het eerste modemerk ter wereld dat gespecialiseerd is in piqué.

QIP. is officieel uit de startblokken met als eerste product een shirt van de stof die we kennen van het poloshirt. Het shirt sluit aan op de trend om ook als je vanuit huis werkt, comfortabel en stijlvol gekleed te zijn. QIP. biedt niet alleen comfort, maar ook kwaliteit, stellen oprichters en vrienden Willem Marten en Jaap Kuster. Volgens hen is dit het beste piquéshirt van de wereld. Die overtuiging is gebaseerd op de stofkwaliteit die ze hebben gevonden na een researchperiode van twee jaar, vertelt Marten. “Piqué staat erom bekend dat het snel zijn vorm kan verliezen en verkleurt en dus was het voor ons een uitdaging om een kwaliteit te vinden die lang meegaat, zonder concessies te doen aan comfort en design.” Uiteindelijk kwamen ze uit bij een Portugese leverancier die naast de gevraagde kwaliteit ook innovaties toepast, zoals een antistatische finish die stof op afstand houdt. [Artikel loopt door onder de foto.]

Tests

Het bewijs voor hun claim kregen ze uit de reacties op de tests die ze hebben uitgevoerd onder retailers en een geselecteerde groep mannen uit het eigen netwerk. Marten: “Tijdens ons marktonderzoek hebben we gemerkt dat winkeliers en klanten niet altijd enthousiast waren over de geboden kwaliteiten, maar wel behoefte hebben aan een comfortabel piquéshirt. De reacties uit beide groepen waren enthousiast. We hebben zelfs van een winkelier gehoord dat dit het beste piquéshirt is wat hij had gezien. Dat willen we ook garanderen, daarom mogen ze het product binnen 60 dagen terugsturen als de kwaliteit toch niet bevalt en krijgen ze hun geld terug.”

Pantalons

Het doel van QIP. is uitgroeien tot de piqué-specialist met een complete collectie. In april lanceert het label een polo met korte mouw en een trui zonder kraag die sluit met drie knopen. In het najaar volgt een worker jacket met een waterafstotende finish. “Met de piqué waarmee wij werken kunnen we meer kledingstukken maken dan alleen shirts. Zo kan er ook wol aan worden toegevoegd, waardoor we ook pantalons kunnen maken.”[Artikel loopt door onder de foto.]

Verkooppunten

De groei van het merk gaat stapsgewijs. Daarbij zetten de mode-ondernemers zowel fysieke winkels als het onlinekanaal in. “Onze eerste missie is het strategisch uitbouwen van QIP., waarbij we per periode bekijken wat we aan kunnen. We hebben een shortlist gemaakt van strategische verkooppunten om mee te beginnen. Daar staat de Bijenkorf op, waar we al gesprekken mee hebben gevoerd, en verder winkellocaties in grote steden en groeigemeenten als Eindhoven, Zwolle en Den Bosch. Mensen moeten onze producten wel kunnen zien en ervaren.”