TOP

Nieuw merk MyMieder: ‘Mij lijkt het geweldig als Nederland vermiedert’

Helma Beker verkocht twee jaar geleden haar goed draaiende modewinkels die ze al zeventien jaar had. “Ik had alles gezien en was toe aan een nieuwe uitdaging.” Na een trip naar Oostenrijk kwam ze de mieder tegen – het bovenstuk van een Dirndln – en ontstond het idee om dit kledingstuk naar Nederland te halen. “Ik wil de mieder hip anno 2016 in de markt zetten.”

Na zeventien jaar eigen modewinkels te hebben gehad was Helma Beker toe aan een nieuwe uitdaging. “Ik had op een gegeven moment alles gezien. Kort, lang, wit, zwart, slank, wijd.” Daarom verkocht ze twee jaar geleden haar goed draaiende winkels. Niet veel later was ze met haar man in Oostenrijk waar ze een mieder kocht – het bovenstukje van een dirndl. “Ik trok het wel eens aan naar feesten en iedereen vond het vrouwelijk en sexy.” Zo ontstond bij Beker het idee om de mieder in de mode te krijgen waarna ze het merk MyMieder oprichtte.

Doelgroep

“Ik wil de mieder anno 2016 in de markt zetten”, vertelt Beker stellig. “De één maakt de mieder vrouwelijk met een kanten bloesje eronder en de ander stoer met een eenvoudig topje. Het kan allebei. Of op een kekke jeans met high heels, een joggingbroek met sneakers,  maar ook geweldig op een kokerrok  of een mooie flair pantalon met enkellaarsjes.” Daarom vindt Beker dan ook dat iedereen het item kan dragen – zowel meiden van 20 als vrouwen van 50.

Beleving durven in te kopen

“Je leest overal dat winkels een beetje hetzelfde zijn en dat er veilig ingekocht wordt. Toch is het heel belangrijk om juist in deze tijd beleving te creëren in de winkel. Ik denk dat als winkeliers dit item voor de feestdagen opnemen, dat ze dan een verhaal hebben naar de klant wat aanspreekt. Wie is er nou niet nieuwsgierig naar een nieuwe kledingstuk in de kledingkast? Niet alleen trendsetters en fashionista’s maar ook je eigen klant.”

Klein inkopen

Winkeliers die bij Beker bestellen, hoeven niet per se groot in te kopen. “Het hoeft maar een klein pakketje te zijn van enkele mieders met de volledige maatrange. Een kleine collectie die zorgt dat de winkel naam krijgt dat de eigenaar altijd vooraan staat als er iets nieuws op de markt wordt geïntroduceerd. Momenteel zijn er nog maar vier verschillende modellen mieders, maar daar moeten er uiteindelijk meer bij komen. De items liggen op voorraad en er wordt niet gewerkt met collecties. “De goedverkopende modellen blijven in de collectie en daar worden steeds nieuwe mieders aan toegevoegd.”

Toekomstplannen

“Ik zou het leuk vinden als Nederland ‘vermiedert’”, stelt Beker. Maar ook zij ziet in dat het geen item zal zijn dat iedereen gaat dragen. “Het is niet een item dat veel mensen als gemaksdracht zien, maar voor die mensen die zich willen onderscheiden. Ik denk dan ook dat het daar goed aanslaat. Festivals, feestjes, bruiloften, alles kan, als je er apart uit wil zien. Daarnaast moesten we aan de clutch en de culotte in het begin ook wennen dus waarom niet aan de mieder.”

Beker is momenteel opzoek naar winkeliers die de mieders in de collectie willen opnemen voor de feestdagen om het daarna ook door te laten lopen. “Het moet liefhebbers creëren. Uiteindelijk zou ik ook nog een mini mieder willen maken voor kids. Te leuk, mam en dochter in dezelfde kleur mieder.”