TOP

Nieuw label Sophi Lou produceert duurzaam T-shirt: ‘we creëren zo min mogelijk afval’

Het nieuwe Nederlandse merk Sophi Lou geeft het T-shirt een actuele duurzame draai, met ‘zero waste’ als uitgangspunt. Mede-oprichter Eva Zonneveld: “We hebben het patroon zo bedacht dat we maar drie procent afval hebben.”

Dat duurzaamheid, genderneutraliteit en seizoensloze collecties belangrijke thema’s in de mode zijn, hebben ontwerpers Eva Zonneveld-Pool en Dorien Bolhuis goed door. Met hun ‘zero waste’ T-shirt onder het label Sophi Lou trokken ze dan ook de aandacht met een Kickstart crowdfundingsactie en tijdens Modefabriek en de Dutch Design Week in Eindhoven. We bellen met mede-oprichter Eva Zonneveld:

 

Het T-shirt is zo’n icoon, wat valt daar nou nog aan te veranderen?

“Dat gevoel hadden wij dus ook! We zaten aan de ontwerptafel en wilden in ieder geval iets zero waste maken, waarbij we zo min mogelijk afval creëren. We dachten eerst aan een complete outfit met een top, jasje en een broek, maar uiteindelijk besloten we te focussen op een T-shirt, omdat dit zich goed leent voor onze zero waste invalshoek en het bleek dat hier al genoeg tijd in ging zitten.”

 

Waarom is dit het perfecte T-shirt?

“Omdat we er ontzettend veel energie in hebben gestoken om het shirt te perfectioneren. Er zijn misschien wel 50 tot 80 samples voorbijgekomen voordat het materiaal, de fit en de belijning helemaal goed waren. Het is een shirt geworden van een mooie luxe en duurzame Punta di Roma/viscose-kwaliteit, waarbij we de oorspronkelijke tijdloze vorm in ere hebben gehouden. Van dichtbij zie je pas dat dit model anders is: we hebben een patroon uit één stuk ontwikkeld, zonder zijnaden, schoudernaden en mouwpanden. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan de beste fit voor zowel het mannen- als het vrouwenlichaam.”

 

Op welke manier passen jullie het begrip ‘zero waste’ toe?

“We hebben het patroon zo bedacht dat we nu maar drie procent afval hebben, in tegenstelling tot een regulier T-shirt dat zo’n 17 procent afval heeft. We kunnen het patroon zodanig zuinig neerleggen, bijna als een soort puzzel. En omdat het patroon uit één stuk bestaat, worden er tijdens de productie minder fouten gemaakt, gaat het in elkaar zetten sneller en zijn er minder garens nodig. Om helemaal zero waste te worden bekijken we nu of we het resterende afval kunnen verwerken tot kledinghangers.”

 

De tekst gaat verder na de foto.

 

Sophi Lou 1

 

Waarom vinden jullie duurzaamheid zo belangrijk?

“De verhalen over de hoeveelheid afval en overproductie die op brandstapels terechtkomen zijn verschrikkelijk. Wij geloven niet in seizoenen, vluchtige trends en gender, maar in de perfecte fit, materialen die lang meegaan, duurzame productie en slim design. We hopen dat deze manier van denken de standaard gaat worden.”

 

Voor wie zijn deze T-shirts bedoeld?

“Voor een brede en diverse groep. Tot nu toe worden ze gekocht door twintigers, maar ook door zestigers. Het gaat alle kanten op. Ik denk wel dat onze shirts de bewuste consument aanspreekt die enerzijds voor het verhaal worden getrokken en anderzijds voor de luxe kwaliteit.” 

 

Hoe reageren inkopers?

“Verschillend. Sommigen vonden onze collectie nog wat klein, anderen waren juist enthousiast door de premium kwaliteit en het verhaal erachter. Zij begrepen ons concept en vonden het fijn dat we drie variabele lengtes aanbieden.”

 

Wat zijn nu verder de ambities en plannen?

“We liggen nu bij Margreeth Olsthoorn in Rotterdam en Ligtblauw in Haarlem. Er staan nog een aantal winkels in het hogere segment op ons verlanglijstje, daarna kijken we naar het buitenland. Daar is ook de interesse gewekt, we zijn bijvoorbeeld gevraagd voor de Biënnale van Venetië. Verder zijn we van plan elk jaar een nieuw klassiek product toe te voegen aan onze collectie. Denk aan jeans en een trenchcoat. We zijn nu bezig met een broek en hebben de eerste vormen te pakken, waarbij we wel merken dat uniseks een nog grotere uitdaging is.”

 

Waarom wordt Sophi Lou een succes denk je?

“We denken dat er behoefte is aan verandering in de mode-industrie. En er is altijd behoefte aan tijdloze kledingstukken, die met oog voor kwaliteit worden gemaakt.”  

 

Sophi Lou 2

Sophi Lou 10

Sophi Lou 8

Sophi Lou 3

Sophi Lou 9

Sophi Lou 7

Sophi Lou 4