TOP

Nieuw agentuur Maede Agency: ‘Veel retailers wilden na corona juist nieuwe merken uitproberen.’

Lotte van Brandenburg startte ruim een jaar geleden haar mode-agentuur Maede Agency waarmee ze vijf Scandinavische boetiekmerken vertegenwoordigt vanuit haar showroom in Utrecht. Inmiddels is ze alweer toe aan een grotere showroom.

Het mode-agentuur Maede Agency van Lotte van Brandenburg vertegenwoordigt vijf vrouwenmodemerken in Nederland: 2ndday, Ivy Copenhagen, Markberg, Lounge Nine en Résumé, allemaal Deense merken. Niet toevallig, maar ook geen must. “Ik heb veel affiniteit met Scandinavië en heb daar een netwerk door mijn eerdere banen. Ik deed sales bij agentuur New Market en daarvoor deed ik de inkoop voor webshops. Daarbij komt dat ik het fijn samenwerken vind met Deense bedrijven. De Denen spreken goed Engels en zijn prettig in de omgang, de systemen waar bedrijven mee werken zijn goed en de pasvormen van de collectie sluiten aan bij de Nederlandse vrouw. En de styling spreekt me aan. Maar dat betekent niet dat ik alleen maar met Scandinavische merken wil werken. Als er in de toekomst wat voorbij komt uit een ander land wat bij mijn merkenpakket past, is dat ook prima.”

Je bent in juni 2021 gestart met het agentuur, midden in de coronapandemie. Niet de makkelijkste tijd…

“Klopt, maar dat speelde eigenlijk geen rol. De plannen ontstonden begin dat jaar tijdens mijn zwangerschapsverlof. Ik was toe aan wat nieuws, met meer uitdaging. En met een baby op komst wilde ik meer flexibiliteit en zelfstandigheid. Ik kom uit een ondernemende familie en heb altijd al het idee gehad om zelf iets te starten. Dus ik ben in mijn netwerk op zoek gegaan naar merken. Zo kwam ik in Denemarken terecht bij Lounge Nine, een nieuw merk van DK Company. Toen ik eenmaal een merk had, is het balletje gaan rollen. Ik vond 2Nday een heel mooi merk en heb hen zelf benaderd. Zij bleken toevallig net op zoek naar een agent in Nederland. Snel daarna volgde Resumé en gaandeweg kwamen Ivy Copenhagen en Markberg erbij. En inmiddels doe ik het babylifestylemerk Moonboon er ook nog bij. Ik heb in januari dit jaar iemand aangenomen, dus we doen de verkoop nu met z’n tweeën.”

Waarom koos je voor een showroom in Utrecht?

“Ik vond het moeilijk om een pand te vinden. Ik wil niet vastzitten aan een huurtermijn met het oog op groei. De showroom zit nu in Utrecht, boven het restaurant van mijn vriend. Het zit aan het water en klanten vinden de ruimte heel knus, huiselijk en persoonlijk. Bovendien ligt het vlakbij de snelweg en kun je gratis parkeren. Iedereen denkt dat je persé in Amsterdam moet zitten, maar klanten komen uit het hele land en rijden vaak toch langs Utrecht. Het belangrijkste vinden ze parkeren en dat is hier makkelijk en gratis. Inmiddels zijn we hier alweer uitgegroeid en verhuizen we in het voorjaar van 2023 naar een andere locatie in Utrecht, aan de A2.”

Hoe kijk je terug op het eerste jaar van Maede Agency?

“Ik ben tevreden. Natuurlijk is het een moeilijke tijd, iedereen is voorzichtig. Maar veel klanten wilden na corona ook juist nieuwe dingen uitproberen en het merkenpakket omgooien. Een merk dat er bij ons echt uitspringt is Ivy Copenhagen, een denimmerk voor vrouwen. Denim is weer helemaal in the picture. En dan niet de skinny, maar juist de fashionfits. Er zijn veel jeansspelers in Nederland, maar veel merken zijn best traditioneel en gaan op safe. Ivy heeft stretch in alle jeansmodellen, dat zie je bij weinig merken. Ivy is heel sterk in het fashionverhaal met een breed aanbod modellen en wassingen. We zijn begonnen met boetieks, maar uiteindelijk merkten we dat er vanuit denimwinkels ook vraag was. Er is een gat in dat segment: volgens veel winkels was zo’n denimmerk er nog niet. Veel denimmerken zijn daarnaast omhoog gegaan met de prijzen, terwijl Ivy de verkoopprijzen tussen 100 en 120 euro houdt met productie in Europa. We zijn vorig jaar oktober begonnen en hebben nu vijftig verkooppunten. En we verwachten dat we nog verder kunnen groeien.”

Doen de andere merken het ook naar verwachting?

“Na Ivy Copenhagen is 2ndday ons grootste merk. Dat is een totaalcollectie, maar ooit begonnen als denimmerk. Het is het jongere zusje van Day, maar dan commerciëler, betaalbaarder en stoerder. Denim zit nog steeds in het aanbod, maar het beeld is wel meer fashion en heel vrouwelijk. Het merk past goed bij klanten die Ivy Copenhagen verkopen, maar het zit iets hoger in prijs. Met 2ndday hebben we nu 25 verkooppunten in Nederland. Het doel was om met het agentuur een pakket samen te stellen met merken die naast elkaar kunnen liggen in de winkel. Veel klanten beginnen met één merk en breiden dat later uit met nog een merk. De tassen en handschoenen van Markberg kopen klanten er bijvoorbeeld makkelijk bij. Resumé is ons snoepmerkje, dat is echt fun en trend. Dat is echt een boetieklabel dat sommige klanten erbij kopen voor de sjeu in de winkel.”

En dan hebben we nog Lounge Nine, waar je mee bent begonnen…

“Dat is een heel actueel merk, want tachtig procent van de collectie is genderless en de bedoeling is dat dit uiteindelijk honderd procent wordt. Er is veel media-aandacht voor in Denemarken. Er groeit een hele generatie op die niet in hokjes denkt, dus belangrijk om zo’n merk in je pakket te hebben. We hebben een mooie start gemaakt het eerste seizoen en er is nog veel potentie. Klanten vinden het mooi om een genderneutraal merk in huis te hebben. Lounge Nine is daarnaast tijdloos en seizoensloos en werkt grotendeels met duurzame materialen, waardoor het een duurzame insteek heeft. Er zullen geen on trend kleuren en prints in de collectie zitten, maar wel mooie rijke materialen en goede basisstukken zoals pantalons, vesten en blouses. Een beetje het gevoel van Filippa K en Cos. Sommige klanten vinden het genderneutrale een leuk extraatje, maar kopen het niet altijd daarvoor. De materialen en de prijzen zijn goed en het tijdloze verhaal spreekt mensen aan. Het merk kan vrouwelijk ingekocht worden, maar de branding is genderless.”

Komt de doorverkoop van de najaarscollectie al op gang?

“Je ziet dat consumenten en retailers heel erg bezig zijn met wat er gaat gebeuren met de economie, maar we merken het nog niet aan de doorverkoop in de winkels. Van bijvoorbeeld Ivy Copenhagen wordt er zelfs al veel bijbesteld. Bij onze andere merken ook, maar Ivy springt er echt uit. We steken 2ndday sterk in op leveren op het juiste moment. De pantalons en blouses zijn sterk in de verkoop. Ik ben sowieso begonnen in een moeilijke tijd, dus ik ben niet anders gewend dan dat het niet vanzelf gaat. Ik denk dat retailers bij de inkoop al goed rekening hebben gehouden met de uitdagende tijd. Consumenten kopen minder stuks, maar besteden wel meer per stuk. Dat geeft ook andere kansen.”