TOP

Newport Blue loopt leeg

Van de drieëndertig Newport Blue-winkels zijn er nog maar vier over. In maart waren er vijf franchisenemers die hun contract voortijdig hebben opgezegd. In juli volgden er nog eens vierentwintig. Zij hebben hun krachten gebundeld in belangenvereniging De Pelikaan (naar de pelikaan uit het formulelogo). De meesten hebben de formulenaam op hun gevel afgeplakt, sommigen hebben al een nieuwe naam op de deur geplakt.

De Newport Blue-directie beticht de franchisenemers van contractbreuk. Directeur Robert Jan Lugtenborg: ‘De redenen voor ontbinding zijn te mager en de termijn waarop is onredelijk snel. Op 26 mei ben ik gesommeerd en per 1 juli stapt men al op.’

Kort geding

Op dinsdag 12 augustus dient er een kort geding voor de rechtbank in Zutphen. De franchisenemers zullen aanvoeren dat Newport Blue te weinig marketinginspanningen levert voor de franchisefee van vijf procent; dat te hoge omzetprognoses zijn voorgespiegeld en dat de kwaliteit van de verplichte private label collectie te wensen overlaat. ‘Het is veel te duur en wordt slecht gemaakt. Het is haast onverkoopbaar,’ aldus een van de boze ondernemers. Wat de rechter ook beslist, het doek lijkt gevallen voor de franchiseformule. Wordt dit dan een rechtszaak met alleen verliezers? Lugtenborg ziet nog hoop: ‘Een franchisenemer in Lemmer betaalt € 12.000 huur voor een winkeloppervlakte van 95 vierkante meter. Hij maakt anderhalf tot twee ton winst per jaar, dus het concept is goed.’