TOP

New Tailor laat klanten de winkel runnen [interview]*

Voor één dag je eigen kledingwinkel runnen? New Tailor laat de klant proeven hoe het is om gastheer te zijn bij het bedrijf en het filiaal om te bouwen naar eigen inzicht. “Zij nemen klanten mee die ik normaal gesproken niet bereik”, vertelt eigenaar Roel Wolbrink aan Textilia.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van een ‘pop-in shop’?

New Tailor bestaat alweer zeventien jaar en we hebben een grote betrokken doelgroep. Zij zeggen dat we een mooi vak hebben en vragen soms of ze niet voor één dag een keer de zaak over kunnen nemen. We hebben ook een mooi vak en het gaat ook goed met de zaak – afgelopen jaar hebben we een omzetplus van 23 procent gezien. Er zit dus een goede vibe in het bedrijf en die willen we ook delen met onze klanten. Dus hebben we een alternatief op de pop-up verzonnen: een pop-in.”

Wat houdt de pop-in shop precies in?

“Met de gastheer ga ik om de tafel zitten en passen we de winkel voor één dag aan naar hun eigen inzicht. Het is dan de bedoeling dat zij ook echt de gastheer zijn. De winkel wordt niet totaal verbouwd maar de poppen krijgen bijvoorbeeld wel de gezichten van de persoon die die dag het bedrijf runt. Op een vrijdagmiddagen beginnen we rond elf uur en vanaf een uurtje of vijf wordt er een borrel gehouden.”

“De gastheer mag zelf volledig de winkel invullen met zijn eigen selectie van ons bestaande assortiment. Bij James Veenhoff zal er bijvoorbeeld meer denim in de winkel liggen dan dat wij normaal gesproken hebben. Maar natuurlijk mag hij ook eigen items meenemen. Als hij goede connecties heeft met een ander merk dat past bij een gentleman, dan mag hij die vooral meenemen en bij New Tailor verkopen.”

Wie doen er al met mee?

“Jeroen van der Hek zal de eerste zijn op 10 april. Hij heeft hier aan de overkant een Douwe Egberts-winkel. Manchetknopenmaker Seroj de Graaf komt ook, net als Bernd Damme die we kennen van het dassenmerk Pelliano. Verder zullen we ook Romano Herrie verwelkomen, die werkt nu in de game-industrie. Internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten is er ook, net als Arjan Drost, een pr man die de hele start-up scene kent. Verder komen ook nog René Hendriks, Maurice Ajanaku, James Veenhoff en Mattijs van Bergen.”

Wat hoop je eruit te halen?

“Naast een leuke middag hoop ik dat de gastheer op een andere manier naar de klant kijkt dan ik doe op het moment, waardoor ik weer kan leren. Ik wil ook graag dat ze een nieuwe doelgroep aanboren. Als je kijkt naar de lijst van mensen die meedoen, merk je dat meesten in een heel ander wereldje zitten dan waarin wij nu verkeren. Zij nemen dus totaal andere klanten mee die ik normaal gesproken niet bereik.”

“Daarnaast kom ik genoeg winkeliers tegen die lopen aan te modderen omdat zij hun klant niet betrekken bij hetgeen dat zij doen. Het is niet het doel op zich, maar zolang ik mensen kan inspireren met deze pop-in store, is dat mooi meegenomen.”

Kunnen mensen zich nog inschrijven?

“Zeker, dat kan door een mailtje te sturen naar roel@newtailor.nl. Je wordt niet betaald maar het is wel een leuke stage. En ze moeten natuurlijk klanten meenemen!”

Blijft de pop-in store op langere termijn?

“De reacties zijn nu zo positief dat ik me kan voorstellen dat meerdere mensen naar mij toe komen om het ook een keer uit te proberen. Of dat een gastheer het zo leuk vindt dat hij het wel vaker wil doen.”