TOP

Nepkortingen tijdens de uitverkoop

Volgens Unizo worden er te veel grote kortingen aangekondigd waarbij de consument wordt misleid. De Belgische ondernemersorganisatie vraagt de overheid daarom streng te controleren tijdens de sale.

Teveel consumenten worden misleid door nepkortingen. Dat vindt de Belgische ondernemersorganisatie Unizo. Unizo heeft de overheid dan ook gevraagd om streng te controleren tijdens de uitverkoop, die in België op 3 januari 2014 begint.

Nepkortingen
Bij nepkortingen wordt bijvoorbeeld een oorspronkelijke prijs vermeld die veel hoger ligt dan die in werkelijkheid was. Hierdoor lijkt de korting groter en zijn mensen – onterecht – eerder geneigd op de aanbieding in te gaan. Ook komt het voor dat klanten met megakortingen de winkel in worden gelokt. Uiteindelijk blijkt dan dat de korting slechts geldt voor een zeer klein deel van de collectie.

Controle
Unizo wil dat de FOD Controle en Bemiddeling streng controleert op kortingen tijdens de uitverkoop. “Dit is in het belang van zowel de consument als van de handelaar die wel eerlijke handelspraktijken respecteert”, aldus een woordvoerder van Unizo. Ook zeventig procent van de schoenen- en kledingwinkels blijkt voorstander te zijn van strengere controles.

Regels
In Nederland gelden ten aanzien van misleidende reclame dezelfde regels als in België. De wet is door de Europese Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken namelijk in nagenoeg de hele Europese Unie hetzelfde. Zo handelt een winkelier onrechtmatig indien hij misleidende uitingen doet over de prijs of de wijze van berekenen daarvan. De Belgische overheid kan de kortingen hier dan ook op controleren. Een klacht over misleidende reclame kan worden ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Deze instantie is vergelijkbaar met de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC).

Solden
In België zijn winkeliers ook gebonden aan uitverkoop-regels. Zij mogen hun producten slechts twee keer per jaar met korting aanbieden. De wintersale duurt van 3 tot 31 januari. In zomer loopt de sale van 1 juli tot 31 juli. Door deze vaste periodes hebben winkeliers de tijd om hun producten nog enige tijd met een behoorlijke winstmarge te verkopen. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar halverwege de herfst al de eerste sales beginnen.

In de volgende editie van Textilia zal in een uitgebreid achtergrondartikel worden ingegaan op de voor’s en tegen’s van de Belgische uitverkoopwet. Deze editie verschijnt 21 januari 2014.