TOP

Nederlandse winkeliers richten zich op online markt Duitsland

Om de groei van het bedrijf te stimuleren richten Nederlandse ketens zich steeds vaker op de online markt in Duitsland. Dit constateert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die jaarlijks honderden bedrijven begeleidt bij hun entree in Duitsland.

Op het gebied van online-verkoop scoort Duitsland hoog. In het tweede kwartaal van 2011 gaven Duitsers 5,2 miljard euro uit via online shops. De totale e-commerce zou in 2011 goed zijn voor een kleine dertig miljard euro. Volgens DNHK betreft dat een stijging van vijftien procent ten opzichte van 2010. In Nederland zal volgens DNHK de e-commerce met elf procent stijgen in 2011. “Duitsland is momenteel bezig met een inhaalslag op het gebied van internetgebruik,” vertelt Johan Spijksma, export consultant bij DNHK. “Inmiddels zijn 52,7 miljoen mensen boven de veertien online. Dat is bijna 65 procent van alle Duitsers.” De populairste producten online zijn in Duitsland textiel, kleding en schoenen.

Verschillen
De online markten in Nederland en Duitsland verschillen wel van elkaar, dat moeten Nederlandse webwinkeliers zich beseffen geeft Andreas Giese van adviesbureau Dexport aan. Dexport adviseert ketens bij het opzetten en optimaliseren van hun online marketing voor de Duitse markt. “Eén van de zaken waar Nederlandse aanbieders tegenaan kunnen lopen, is het feit dat de Duitse consument het liefst ook bij een Duitse webshop koopt,” legt Giese uit. “Slechts 16 procent van de Duitsers koopt online producten in andere Europese landen. Het is daarom zinvol om de webshop een Duitse uitstraling te geven door bij lay-out en vormgeving uit te gaan van Duitse standaarden.”