TOP

‘Nederlandse retailer en consument blijft achter bij Britten’*

In Nederland blijken we ver achter te lopen op de Engelsen. Nederlandse retailers én consumenten gaan niet zo snel mee met de tijd als onze buren aan de andere kant van de Noordzee. Waar moeten we op gaan letten?

Uit een onderzoek van Pwc blijkt dat de Nederlandse retailers ver achter lopen op de Engelse retailers. Het gaat hierbij vooral om het hebben van vernieuwende formules in de winkel, zoals click & collect en het gebruik van meerder verkoopkanalen. “In Nederlands is het veel minder gebruikelijk om online producten te kopen dan in Groot-Brittannië”, laat Marc Diepstraten, partner en retailspecialist bij PwC, via een persbericht weten.

“Het verschil tussen beide landen hangt nauw samen met logistiek. Britse retailers hebben hun zaakjes beter op orde. Vooral als het gaat om bezorgingsnelheid en leveringsopties. Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.”

Consument

Maar niet alleen de Nederlandse retailer loop achter op onze buren aan de andere kant van de Noordzee, ook de Nederlandse consument gaat niet zo hard mee met de tijd als de Engelse consument. In Groot-Brittannië doet maar liefst 56 procent het merendeel van de aankopen online terwijl dat in Nederland blijft steken op maar 29 procent. Daarnaast zoeken Britten ook vaker (57 procent) online naar artikelen voordat ze een aankoop doen dan Nederlanders (38 procent).

Daarnaast laat ook 87 procent van de Nederlanders de bestelling thuis bezorgen terwijl meeste Engelsen (75 procent) het naar hun werkadres laten sturen.

Reden om online of offline te shoppen

De voornaamste reden om online te shoppen voor zowel Britten als Nederlanders, is omdat je er 24/7 bij kan en omdat het vanuit huis gedaan kan worden. Offline winkels trekken aan omdat consumenten te items kan zien, voelen, passen en meteen mee kan nemen.

Problemen met online aankopen

Waar de Nederlandse en de Britse consument het wel over eens is, is dat ze zich het meest storen aan de late levering na een online aankoop. Acht procent van de Britten heeft dit ervaren en tien procent van de Nederlanders. “Tot nu ligt de focus van Nederlandse retailers vooral op het commerciële vlak, zoals het verbeteren van het productaanbod en het aantrekken van consumenten”, vertelt Diepstraten. “Dit onderzoek bevestigt dat je vooral gemak en een betrouwbare en snelle levering moet bieden.”

Een ander probleem dat zich voordoet bij een online aankoop, is dat het juiste producten niet op de site gevonden konden worden. Ook raken klanten geïrriteerd als ze de bezorging missen of als een verkeerd item wordt opgestuurd