TOP

Nederlandse modemerken liggen op kop met circulaire mode

Het Convenant Duurzame Kleding is van start met al ruim 75 modemerken. Uiteindelijk moet de hele modebranche aan de slag met de 9 thema’s uit het plan: van grondstoffen tot gezonde werkomstandigheden. Kern van het verhaal: ‘onderzoek en verbeter je keten’. MVO Nederland verzamelt in 9 verhalen de beste aanknopingspunten. Deze keer: circulaire kleding en de recycling van grondstoffen.

Circulaire kleding is hot en de bedrijfskledingbranche loopt voorop. Bij aanbestedingen van de overheid ben je tegenwoordig kansloos als je geen kleding kunt aanbieden met hergebruikte vezels erin. Nu gaat ook de jeansmarkt deze kant op. In circulaire kleding worden vezels steeds opnieuw ingezet. Dat bespaart enorm op grondstoffen, zoals katoen.

Juist katoen is erg vervuilend. Een kwart van alle pesticiden in de wereld wordt gebruikt in de katoenteelt. Daarmee is de kledingsector na landbouw de grootste vervuiler. Na gebruik verdwijnt kleding op de afvalberg. In Nederland alleen al jaarlijks 135 miljoen kilo. Ofwel: 5% van de totale afvalberg. Daarvan kunnen prima nieuwe producten worden gemaakt.

In het kledingconvenant streven de kledingbedrijven naar een circulaire economie. Circulariteit vraagt wel een andere benadering van kleding produceren en dus ook een ander businessmodel. Ketensamenwerking is cruciaal en alleen dat al heeft een positieve invloed op transparantie en arbeidsomstandigheden in productielanden.

Klinkt ingewikkeld? Het is beter om wakker te worden. Onderstaande selectie laat zien dat circulaire kleding hét ondernemersmodel van de toekomst is.

CIRCULAIRE BEDRIJFSKLEDING

  • In 2014 introduceerde MVO Nederland een circulaire kledinglijn voor de gezondheidszorg. Nu tonen ook andere branches interesse in circulaire bedrijfskleding. Meerdere bedrijfskledingproducenten bieden al ‘circulaire kleding’ aan.
  • De circulaire en slimme kledinglijn Rework van Van Puijenbroek wordt gemaakt in eigen productiebedrijven, waar het hele traject duurzaam en sociaal is: van grondstoffen tot en met de productie. De werkkleding is zo ontworpen dat alle onderdelen opnieuw gebruikt kunnen worden.
  • Dutch Spirit werkt met lease-concepten van representatieve en circulaire werkkleding.
  • Groenendijk bedrijfskleding komt met een eigen circulaire ‘from scratch’-lijn.
  • Het Ministerie van Defensie coördineert de Rijksbrede inkoop van bedrijfskleding en vraagt sinds 2015 in al zijn aanbestedingen een percentage gerecycled materiaal in de kleding. U kunt uzelf aanmelden voor de leveranciersdag op 24 november aanstaande en horen hoe hoog de ambities en de eisen zijn waar u aan moet voldoen.
  • Het Leger des Heils recyclet oude militaire kleding tot nieuwe producten onder de naam ReShare.

CIRCULAIRE JEANS

  • Circulaire jeans van het eerste uur is Mud Jeans. Voor 7,50 per maand lease je een spijkerbroek die na gebruik wordt ingeruild voor een nieuwe. De versleten exemplaren worden gerecycled tot nieuwe en zijn daar ook op ontworpen.
  • Na Mud zijn meer jeansmerken gaan werken met circulaire denim, zoals Kings of Indigo die de ‘Red Light Denim’ maakte van ingezamelde Amsterdamse spijkerbroeken of Blue Loop dat jeans, sweaters en truien maakt van textielgaren afkomstig uit oude denim.
  • G-Star brengt onder de naam ‘Raw Recycled Denim’ jeans op de markt met hoge percentages gerecyclede vezel en geeft het materiaal een tweede leven.
  • Jeansmerk Chasin´ introduceerde recent ‘Royal Attitude’: een lijn jeans, T-shirts, sweaters en jacks gemaakt van oude uniformen van de Koninklijke Marine.
  • In de Alliance for Responsible Denim werken denimmerken samen aan circulaire jeansproductie, voornamelijk door het ontwikkelen van standaarden en benchmarks voor het gebruik van grondstoffen.
  • Voor informatie over duurzame jeans kunt u terecht bij kenniscentrum, onderzoekslab en jeansschool House of Denim.

RECYCLING VAN KATOEN

  • Saxion hogeschool ontwikkelde een experimentele methode om katoenafval 100% te recyclen tot cellulose. De stof heet SaXcell™ en wordt momenteel rijp gemaakt voor grootschalige productie. Grote modemerken hebben zich al gemeld voor deze uitvinding.
  • De Scandinavische concurrent re:newcell doet iets soortgelijks, maar is minder ver.
  • Voor het mechanisch recyclen van katoen kunt u terecht bij open innovatiecentrum Texperium dat succesvolle recyclingprojecten heeft gedaan met WE-fashion, Verosol en KLM. Ook Reblend ondersteunt in textielrecycling.

RECYCLING VAN POLYESTER EN ANDERE VEZELS

  • Waste2wear produceert kleding van polyestergaren, gemaakt van gerecyclede plastic flessen.
  • loop.a.life maakt van oude wollen garens weer nieuwe truien.
  • i-did ontwierp de Circular bag van een hoogwaardig kwaliteit vilt gemaakt van niet-meer-draagbare kleding.

GEBRUIK VAN ALTERNATIEVE VEZELS

  • Er komen steeds meer alternatieven voor leer op de markt zoals ananasleer, palmleer, bananenleer en leer van ander fruit.
  • En dat geldt ook voor textielvezels, bijvoorbeeld textiel van algen, uit koeienmest of koffie.
  • Schijvens bedrijfskleding past koffiedrab al toe in horecakleding en maakt gebruik van S.Café® garen. De drab wordt gedroogd en omgezet in biobased polyesterkorrels.
  • Het Italiaanse bedrijf Aquafil brengt Econyl op de markt, een vezel gemaakt van oude visnetten. Samen met Healthy Seas maakt Starsock er sokken van. La Perla en Finisterre gebruiken het in zwemkleding.
  • BASF heeft nylongarens ontwikkeld gemaakt op basis van natuurlijke grondstoffen.
  • StexFibers ontwikkelt zachte hennepvezels voor hoogwaardig textiel. Hennep heeft 95% minder water nodig dan katoen en er zijn vrijwel geen chemicaliën nodig bij de productie.

CIRCULAIRE TECHNIEKEN EN DESIGN

  • Al tijdens het ontwerp- en productieproces moet worden nagedacht over toepassingen van de gebruikte materialen. Wear2 bedacht garens die oplossen met microgolven. Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld zakken op broeken te naaien. Vervolgens kan het garen eenvoudig worden opgelost, zodat het gehele kledingstuk geschikt is voor recycling.
  • Recycling Movement REMO heeft een track-&-trace-systeem ontwikkeld waarbij het kledingstuk een QR-code krijgt die inzicht geeft in het type vezels dat is gebruikt en de herkomst ervan. KLM, ABN Amro, Defensie, Kings of Indigo en Mud jeans werken er al mee.
  • Puma introduceerde als eerste een milieuwinst-en-verliesrekening van zijn kledingstukken. Nu volgt ook Stella McCartney.
  • Het Deense merk Filippa K ademt ongeveer circulair design en werkt al langer met leaseconcepten.
  • Nichemerken als T-shared en Topitm ontwerpen kleding die pas in productie gaat als er genoeg klanten voor zijn die via social media zijn geworven.

HET WEGGOOIEN UITSTELLEN

  • Kledingbibliotheek Lena in Amsterdam werkt met een abonnementsysteem waarmee je kleding kunt lenen zo vaak als je wilt. Bevalt het kledingstuk en wil je het toch helemaal zelf hebben, dan kun je het ook kopen. Het resultaat: minder verbruik en verspilling.
  • In de Claudia Sträter ‘Share your Clothes’ winkel in Amsterdam wordt vintage Claudia Sträter verkocht.
  • United Wardrobe en The Next Closet maken het consumenten gemakkelijk direct hun vintage kleding te verkopen aan een volgende liefhebber.
  • Het duurzame outdoormerk Patagonia gaat een stap verder en vraagt in de campagne ‘Don’t buy this jacket’ klanten daadwerkelijk om kleding alleen te kopen als dat echt nodig is.
  • Initiatieven die nieuwe producten maken uit afgedankte kleding en materialen zijn i-did die met merken als Ikea en Sissy Boy samenwerkt. Van Hulley doet het met boxershorts en Kazmok met zakentassen & accessoires gemaakt van gebruikte transportbanden.
  • Retoursystemen zijn heel belangrijk in een circulair businessmodel. Belangrijke speler hierin is het Ministerie van Defensie met hun inzamelsysteem van alle bedrijfskleding van het Rijk. De eerste merken die hiermee werken zijn hunkemöller met hun ‘bring sexy back’ waarbij je een kortingsbon krijgt voor ingezamelde kleding. Ook bij H&M en C&A kan gebruikte kleding worden ingeleverd tegen korting op nieuwe kleding.

SAMENWERKINGSINITIATIEVEN EN PROJECTEN

DIRECT AAN DE SLAG

ZIJ DOEN AL MEE

Lijst van bedrijven die het Convenant Duurzame Kleding en Textiel hebben getekend.

Ik meld me aan voor het Convenant Duurzame Kleding!

Dit is het derde artikel in de reeks van negen stukken over het Convenant Duurzame Kleding. Het eerste stuk ging over dierenwelzijn. Het tweede stuk over chemicaliën, water en energie.

Bron: MVO Nederland

 
 
Over de auteur