TOP

Nederlander geeft veel minder uit aan sportkleding

De Nederlander geeft veel minder uit aan sportkleding dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de nieuwste bestedingscijfers van onderzoeksbureau GfK, waarmee Sportcult sinds kort samenwerkt.

De economische crisis is op veel plekken in de sportbranche niet voelbaar. Aan de kant van de sportkleding is het klimaat echter zwaar. De bestedingen aan sportkleding zijn in de maand januari met liefst 21 procent gedaald ten opzichte van januari 2008. Over de laatste drie maanden gemeten (november t/m januari) daalden de bestedingen met 12 procent vergeleken met een jaar daarvoor.

Vooral vrouwen en kinderen hebben minder aan sportkleding uitgegeven. Volwassenen kochten minder sportkleding, maar het gemiddeld bestede bedrag per artikel bleef stabiel. Kinderen hebben juist meer stuks gekocht, maar over het algemeen voor duidelijk lagere prijzen.

Onder ‘sportkleding’ verstaat het GfK alle bovenkleding en badkleding (vanaf 2 jaar) in sportafdelingen van warenhuizen en groothandels, functionele sportkleding bij overige modewinkels en alle kleding van een grote lijst sportmerken.