TOP

Nederland: sterke groei internetverkopen

Nederland behoort tot de volgers op het gebied van internetverkopen, maar er is wel sprake van sterke groei. Dat blijkt uit het rapport 'Nederlandse detailhandel in internationaal perspectief' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in samenwerking met de belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Voor het rapport ‘Nederlandse detailhandel in internationaal perspectief’ zijn twaalf Europese landen op het gebied van detailhandel en internetverkopen met elkaar vergeleken over een langere periode. Nederland behoort volgens dit onderzoek tot de volgers op het gebied van internetverkopen; maar er is wel sprake van sterke groei.

Groei
Onder de landen met hoge groei (met name vanaf 2000) zien we naast Nederland ook Hongarije, Ierland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Een aanzienlijke groei was te zien in Denemarken, Frankrijk en Zwitserland. Lichte groei werd gemeten in België, Duitsland en Zweden, terwijl in Italië nauwelijks groei te zien was.

Koplopers en minimalisten

Wanneer wordt gekeken naar de ontwikkeling van het totale bedrag aan postorderverkopen per hoofd van de bevolking hoort Nederland bij de volgers, met een bedrag tussen 300 en 450 euro in 2008. Dit geldt ook voor Duitsland en Frankrijk. De inwoners van koplopers Denemarken, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk geven met een bedrag tussen 450 en 7590 euro het meeste uit. Achterblijvers (tussen 100 en 300 euro) zijn Zwitserland, Zweden

en België en met een bedrag van minder dan 100 euro rekenen we Italië, Ierland en Hongarije tot de minimalisten.

Internet

In verreweg de meeste geselecteerde landen domineert het verkoopkanaal internet, zo ook in Nederland. Maar in landen als Hongarije en Italië domineert de verkoop van orders via de post en telefonische verkoop vormt een belangrijk kanaal in landen als Duitsland en Ierland.

Fases 

De verschillende tussen de landen zijn groot. De landen zijn dan ook ingedeeld in verschillende fasen van de levenscyclus: de startfase (Italië, Hongarije), de doorstartfase (Ierland, België, Zwitserland), de expansiefase (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Zweden), volwassenheid (Noorwegen, Denemarken), verzadiging en teruggang.

De verschillende kunnen worden verklaard door cultuur en economie, maar bijvoorbeeld ook door woon- en winkeldichtheid.

Bekijk de positie van Nederland in de grafieken in de slideshow rechts.