TOP

My Jewellery breidt uit naar Duitsland, Jean Paul Gaultier maakt comeback en Instagramshop The Vintage Dealers opent stenen winkels

Sieradenbedrijf My Jewellery breidt uit naar onze oosterburen. Verder richt instagrambedrijf The Vintage Dealers de pijlen op verkoop via eigen fysieke winkels en houdt kindermodemerk Mim-Pi er na meer dan 20 jaar mee op. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 27 mei.

My Jewellery breidt uit naar Duitsland

My Jewellery is binnenkort niet alleen in Nederland, maar ook over de grens verkrijgbaar. Het sieradenmerk lanceert op 28 mei een webshop in Duitsland. “Juist in deze onzekere tijd vind ik het belangrijk om onszelf als merk te blijven ontwikkelen”, adus eigenaar Sharon Hilgers in het persbericht. “Bovendien was de Duitse online boutique een langgekoesterde droom.” Ook wil Hilgers op termijn stenen winkels openen in Duitsland. Het sieradenmerk werd bijna tien jaar geleden gelanceerd in Den Bosch en heeft naast de webshop inmiddels vijftien fysieke winkels in Nederland. Lees binnenkort meer over My Jewellery in een groot interview met Hilgers in de vrouwenmodespecial. Deze verschijnt op 6 juli.

The Vintage Dealers opent zes fysieke winkels

Sem Bosveld (17) timmert aan de weg met zijn online onderneming The Vintage Dealers. Het bedrijf, dat tweedehands kleding inkoopt en via de verschillende Instagrampagina’s van de werknemers verkoopt, opent dit jaar zes fysieke winkels. “Ik geloof niet alleen in de kracht van online verkoop, maar juist ook in het verkopen van kleding via fysieke winkels”, aldus Bosveld in een persverklaring. “Ik ben ervan overtuigd dat nu de terrassen weer open gaan, ook de winkelstraten weer volop leven krijgen. Er is straks juist meer behoefte aan fysiek winkelen dan ooit.” De eerste winkel is inmiddels geopend aan de Steenweg in Utrecht, later dit jaar volgen Maastricht, Leiden, Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Breda.

Sterke groei betaalmethode Ideal in 2020

Het gebruik van de digitale betaalmethode Ideal is in 2020 sterk toegenomen, uiteraard als gevolg van de lockdowns. Dit blijkt uit het jaarverslag van Currence. Het gebruik van de papieren acceptgiro is vorig jaar juist hard teruggelopen. Het aantal betalingen en de omzet bij webwinkels zijn in 2020 met ruim 30 procent gestegen. In april 2021 waren het aantal betalingen (+30%) en de omzet (+60%) in de e-commerce nog steeds zeer hoog in vergelijking met vorig jaar april, toen Nederland al middenin de eerste lockdown zat. Ideal wordt buiten webshops ook veel gebruikt voor onderlinge betalingen, zoals Tikkies en andere mobiele betaalverzoeken en bijvoorbeeld om boetes, periodieke facturen en abonnementen te betalen.

Kabinet steekt 100 miljoen euro in herstructurering winkelgebieden

Het kabinet gaat 100 miljoen euro aan subsidies vrijmaken voor de herstructurering van winkelgebieden. Het geld is vanaf eind augustus beschikbaar voor gemeenten en marktpartijen om verloedering door leegstand tegen te gaan, meldt website Stadszaken. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze verwacht dat de coronacrisis het verdwijnen van mode-, sport- en schoenenwinkels zal versnellen. Dat kan tot meer leegstand leiden, en vervolgens tot sneeuwbaleffecten. ‘Een straat met veel dichtgetimmerde etalageruiten is immers niet aantrekkelijk voor winkelend publiek’.

Kindermodemerk Mim-Pi stopt

Na ruim 20 jaar trekt het Nederlandse kindermodemerk Mim-Pi de stekker eruit. Het boho-label voor meiden van 0-10 jaar werd in 2000 opgericht door Leonora Nieuwenhuizen en was actief via het wholesalekanaal in binnen- en buitenland en later ook via de eigen webshop. “De laatste drie jaar zit onze omzet in een down fall”, laat Leonora Nieuwenhuizen, de eigenaar en oprichter van Mim-Pi, aan vakblad Bengels weten. “Wij hebben dit proberen op te vangen door naast wholesale ook direct aan consumenten te leveren. Want vijf jaar geleden waren er nog 1.600 kindermodewinkels in Nederland. Vlak voor corona waren dat er nog maar 300. Dat zijn er te weinig om als merk een bestaan te hebben.” Mim-Pi haalde 60 procent van de omzet in het buitenland, maar Nieuwenhuizen zegt over de grenzen dezelfde ontwikkeling te zien. “Ook daar verdwijnen heel veel zelfstandige winkels.”

Jean Paul Gaultier maakt comeback met ready to wear

De Franse designer Jean Paul Gaultier keert na een jaar afwezigheid terug in de mode. Op 28 mei showt hij zijn eerste ready to wear-collectie, met een hoofdrol voor topmodel Bella Hadid, na lange tijd online, meldt de ontwerper op Instagram. Gaultier ontwierp zes jaar geleden zijn laatste pret-a-porter-collectie en stopte in 2020 met haute couture. Even dacht de modewereld dat hij er helemaal geen zin meer in had nadat twee dagen geleden het bericht ‘Het Einde’ voorbij kwam op zijn social media. Maar de iconische Fransman begint gewoon opnieuw.

credit beeld: My Jewelry