TOP

Verzendverpakkingen voor online bestellingen: een kwestie van aanpassen!

Het retaillandschap is in hoog tempo aan het veranderen. Er wordt in veel branches niet per se minder verkocht, maar de consument doet zijn aankopen wel steeds meer via digitale kanalen. De weg naar online wás al duidelijk ingezet, maar door de onverwachte ontwikkelingen van het afgelopen jaar heeft bestellen online echt een enorme vlucht genomen. Een situatie waaraan de fashion wereld zich razendsnel heeft weten aan te passen.

Veel online bestellingen betekent ook: veel verzendverpakkingen. Wie groot genoeg is om zijn eigen verzendstraat te hebben, heeft vaak zelf al verpakkingsexperts en de juiste verpakkingsmaterialen in huis. Van vouwdozen en kokers tot tape en handwikkelfolie: het ligt op voorraad en wordt dagelijks op grote schaal gebruikt. Voor kleinere detaillisten valt er op het gebied van verpakken echter nog genoeg winst te behalen. Uiteindelijk gaat het erom dat zowel detaillisten als hun klanten een bestelling graag veilig en onbeschadigd van A naar B krijgen. En dan kan het zeker geen kwaad om onderstaande checklist even na te lopen en de eigen verpakkingskills eventueel op te frissen…

1. Selecteer een passende doos

Een van de eerste dingen waar je op moet letten is het formaat van de verpakking. Dat formaat moet goed zijn afgestemd op het product dat je wilt verzenden. Een te krappe doos kan het product beschadigen omdat de inhoud dan teveel klemzit. Maar een te ruime doos bevat weer teveel loze ruimte, waardoor deze makkelijk kan indeuken en de inhoud beschadigen. Zorg dus voor een doos die zo dicht mogelijk bij de afmetingen van het product zit, met een klein beetje extra marge rondom. Dan weet je bovendien zeker dat je qua verzendkosten zo gunstig mogelijk uitkomt.

2. Kies de goede kartondikte

De volgende vraag is: hoe stevig moet de verpakking eigenlijk zijn? Er zijn diverse soorten karton en het is logisch dat je voor een groot of zwaar product dikker materiaal nodig hebt dan voor iets dat maar weinig weegt. De eenvoudigste dozen zijn vaak van karton met een enkele golf, maar je hebt ook kartonnen dozen met een dubbele en zelfs een driedubbele golf. Voor de meeste fashion items zal zo’n dubbele golf waarschijnlijk niet nodig zijn, tenzij je heel veel items tegelijk in één grote doos wilt verzenden.

3. Gebruik het juiste vulmateriaal
De meeste kleding en textiel zal niet naadloos in een bepaalde doos passen. Er zal altijd wel wat lege ruimte rondom zitten. Wil je voorkomen dat de inhoud van de doos teveel gaat schuiven, vouwen of kreuken? Vul dan die lege ruimte goed op, zodat je het product als het ware fixeert in de doos. Dit doe je bijvoorbeeld met luchtkussenfolie (het bekende ‘bubbeltjesplastic’), grote luchtkussen strips, schuimvlokken of proppen kraftpapier.
 
4. Tape de verpakking stevig dicht
Je kunt de verpakking verstevigen door hem goed dicht te tapen over alle openstaande naden en hoeken. Hierdoor bescherm je de inhoud ook enigszins tegen indringend vocht en nieuwsgierige ogen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor extra gemak van verzenddozen met uitklapbare bodem en zelfklevende sluiting (ofwel ‘autolock’). Wel iets prijziger, maar het bespaart veel tijd én rollen plaktape! Verzend je meerdere dozen en pakjes tegelijk, bijvoorbeeld op een pallet, dan kun je alles bij elkaar houden met handwikkelfolie. Dat gaat heel makkelijk met een handige dispenser.


5. Denk aan speciale waarschuwingsstickers
De meeste fashion en textiel items zijn niet breekbaar, maar wel kwetsbaar. Vooral als de klant een doos opensnijdt, kan het misgaan. Zorg daarom voor duidelijke waarschuwingsstickers met een tekst als ‘niet snijden’ of ‘niet knippen’ of ‘voorzichtig met mes of schaar’ – en plak die stickers op meerdere zijden van de verpakking.


6. Doe een simpele verpakkingstest
Een verpakking krijgt tijdens het verzendtraject heel wat te verduren. Er wordt meestal niet al te zachtzinnig mee omgegaan. Wil je zeker weten of een bepaalde verpakking hiertegen bestand is? Test dan de verpakking en laat hem van 80 à 100 cm hoogte vallen. Als het goed is, moet de inhoud zo’n val overleven en loopt de verpakking zelf hooguit een deukje op.

7. Zakken of dozen?

Soms heb je voor het verzenden van losse fashion items of kleinere artikelen geen doos(je) nodig, maar past het ook prima in een stevige kunststof zak (ook wel polybag genaamd). Zo kun je je zending ook heel goed beschermen, terwijl het pakketje heel plat en flexibel blijft. Meestal past het hierdoor ook gewoon door de brievenbus, zodat de bezorger het niet bij de buren hoeft af te geven als iemand eens niet thuis is. Bovendien kan het flink schelen in de verzendkosten.

Conclusie

Eén ding is duidelijk: het veilig verpakken en verzenden van een product is niet simpelweg een kwestie van een willekeurig doosje eromheen en klaar! Er komt meer bij kijken om ervoor te zorgen dat het product zijn bestemming in puntgave staat bereikt. Een goede leverancier van verzendverpakkingen zal hierover altijd graag professioneel en vrijblijvend advies geven – en ook een compleet assortiment voeren, zodat je voor het hele verpakkingstraject in één keer klaar bent.