TOP

Monique Collignon op AIFW 2011: high end en supervrouwelijk

Zangeres Duffy klonk uit de luidspeakers en Duffy was wat we kregen: de modellen die bij Monique Collignon de catwalk betraden waren allemaal een soort Duffy-lookalikes: zelfverzekerd sexy en geraffineerd chic, toch een klein vleugje spontane rommeligheid met half opgetist 'big hair' en stoere casual laarzen, voorzien van Collignons logo MC by Monique Collignon.

Ook in het materiaalgebruik in Collignons vijfde pret-à-portercollectie kwam die dualiteit naar voren: stoer leer werd veelvuldig gecombineerd met zachte materialen als jersey, satijn en zijde. Strakke jurkjes overheersten het beeld, vaak uitgevoerd in leer. Het opvallendste stuk was de zwarte, wijd uitlopende Marlene Dietrichbroek met aan beide zijden een rits over de gehele lengte die als rode draad door de hele collectie opdook.

Rits
De rits kwam in vele hoedanigheden terug als detail in jasjes, broeken en rokken. Een andere highlight was de Brigit Bardot-achtige vertaling van de huzarenjas: boven de knie, aan de onderkant, kraag en mouwen afgezet met zwart bont: een beetje meisjesachtig.

Wijde, lange jersey vesten in zwart en wit over dito truien waren een hedendaagse vertaling van de fifties twinset, terwijl asymmetrische babydolljurkjes, met afhangende schouder en plissé-rijgeffecten en strikjes, een duidelijke knipoog naar seventies disco opleverde. Mohair poncho’s en sjaals over formelere mantelpakken (ook hier met de ritsdetails als ‘twist’) maakten de brutaal-gedistingeerde look van Collignon compleet.

High end en supervrouwelijk
In alle combinaties bleef Collignons signatuur prima overeind: high end en supervrouwelijk, precies de karakteristieken waarmee Collignon in 2010 de titel modeontwerper van het jaar in de wacht sleepte. 

‘op z’n Collignons’
De ontwerpster hanteerde een rustig, zelfs wat sober kleurenpalet van zwart, wit, grijs en donkerpaars, aangevuld met een enkele kaki. Ook richtte ze zich weer duidelijk op basics (zelden staat de LBD zo centraal), maar dan wel ‘op zijn Collignons’: het vakmanschap knalt ervan af.

Dat tekent de filosofie van Collignon, die altijd nauw bij de behoeften van haar klanten aan zal sluiten. Verrassend? Nee. Vernieuwend? Ook niet. Maar het is daarnaast ook verre van saai. Deze pret-à-portercollectie zal de Collignon-vrouw dan ook weer als gegoten zitten.

Bekijk hier de show van Monique Collignon op de AIFW