TOP

Modeweetje: waarom teveel wassen van kleding niet goed is

Dat het wasproces van spijkerbroeken milieuvervuilend is, is nu wel bekend. Maar dat het thuis wassen van je kleding ook niet meewerkt aan een schonere wereld, maakt jeansmerk G-Star duidelijk.

Storytelling, het vertellen van verhalen achter merken en producten, is nog steeds ontzettend belangrijk in de retail. Het volgende modeweetje is er vast één om mee te geven aan je klanten.

Plastic soep

Wist je dat het wassen van kleding in je wasmachine een grote bron van plastic vervuiling is? Elke keer als we synthetische kleding wassen, komen er plastic vezels vrij die in het water komen en zo uiteindelijk rivieren en oceanen vervuilen. Dit veroorzaakt de zogenaamde ‘plastic soep’ een verzameling van plastic afval in de wateren.

1 miljoen microvezels

Recent Europees onderzoek wijst uit dat een fleece kledingstuk tijdens elke wasbeurt maar liefst 1 miljoen microvezels verliest. “Als je je bedenkt dat elke dag een paar miljard mensen hun kleding wassen en dat bijna elk stuk plastic bevat, geeft dat genoeg reden om de plastic soep in het water aan te pakken”, zegt Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation.

Een ton plastic

Nog wat indrukwekkende cijfers: als we zo doorgaan zal er in 2025 een ton plastic in de oceanen drijven, tegenover drie ton vis. In 2050 zal daarin meer plastic te vinden zijn dan vis.

Ocean Clean Wash initiatief

G-Star – die al denim produceert van gerecycled oceaanplastic – trekt zich dit aan en is nu een samenwerking gestart met de Plastic Soup Foundation. Ze roepen andere modebedrijven, wasmachineproducenten en de textielindustrie op om het internationale Ocean Clean Wash initiatief te ondersteunen. Samen kunnen de deelnemers oplossingen bedenken om het aantal plastic vezels in het water terug te dringen. G-Star gaat al over tot actie: het merk gaat vanaf nu de tien procent conventionele polyester vervangen door gerecycled plastic.

Foto: C-Jason Childs – Jimbaran Bay