TOP

Modemonitor jeans: omzet -4,9% eerste helft 2010

De eerste helft van 2010 is moeizaam verlopen voor jeanswinkels. Volgens de Modemonitor van CBW-Mitex daalde de omzet van aangesloten jeanswinkels in de eerste helft van 2010 met 4,9%.

Daarmee zijn de jeanswinkels in de eerste helft van 2010 meteen de slechtst presterende van alle segmenten in de Modemonitor van CBW-Mitex. Alleen bij bodyfashion daalde de omzet met gemiddeld 5,4% nog harder.

In de eerste helft van het jaar daalde de afzet van jeanswinkels gemiddeld met 3,6%, maar ook de gemiddelde prijs daalde. Met name de maanden januari en mei waren zwaar voor jeanswinkels, met omzetdalingen van respectievelijk 10,4% en 7,3%. De maand juni maakte nog iets goed, met een plus van 5,4%.

Druk

“Jarenlang ging het in de jeans voor de wind. Nu staat de voorsprong die werd opgebouwd onder druk”, zegt Harry Bijl, branchemanager Jeans bij CBW-Mitex. “In de heren- en damesmode maakt de casual markt inmiddels ook een behoorlijk deel van het assortiment uit. Dat wordt gevoeld. De gemiddelde prijs is behoorlijk gedaald. Dure merken voelen druk doordat goedkope merken hun producten upgraden. En daar is de gemiddelde consument gevoelig voor.”

Aandachtspunten voor jeanswinkels zijn het goed trainen van verkoopmedewerkers, het inspelen op lifestyle met bijverkoop van accessoires, het vinden van de optimale mix tussen basics en mode en het inspelen op de behoefte aan webshoppen.