TOP

Meedenken = meedoen

Met een recessie nog vers in het geheugen laten de cijfers over de bodyfashionbranche in Textilia 17 zien dat de consument zijn hand op de knip houdt. Wat is in zo'n situatie wijsheid? Waar moet de retailer zich op richten?

Rob Brand, directeur van Triumph Nederland: “Marktcijfers laten zien dat de recessie nog steeds zijn sporen nalaat in de omzet van bodyfashionartikelen. Terwijl de Mitex Modemonitor (tot en met mei) een index in de mode totaal aangeeft van -2,3 procent, scoort bodyfashion nadrukkelijk lager (-6,5%). De grootste dalingen lijken zich voor te doen in het hogere prijsniveau. De consument geeft zijn geld bewuster uit. De traditionele aankoopmotieven worden dan weer belangrijker: pasvorm, comfort en kwaliteit voor een betaalbare prijs. Dit speelt merken als Triumph en Sloggi in de kaart. Voor het najaar verwachten wij nog geen fundamentele wijzigingen in de markt. Groei verwachten wij vooral in de vorm van moderne, vernieuwende shapewearproducten.”

Marjon Wemerman van Anita Nederland: “Natuurlijk horen we van de winkeliers terug dat ze de gevolgen van de economische crisis nog voelen. Toch hebben wij hier weinig last van gehad. We zijn dan ook een vreemde eend in de bijt. Onze artikelen verdwijnen zelden uit de collecties; zolang de winkelier bestelt, houden wij het desbetreffende item op voorraad. Hierdoor leveren we snel, hoeven er geen grote orders besteld te worden of grote rekeningen in één keer te worden betaald. De winkelier ziet hier steeds duidelijker het gemak van in en wij blijven goede zaken doen. Daarnaast verkopen we veel gespecialiseerde bodyfashion: bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstkanker hebben gehad. Naar dat ondergoed zal – hoe spijtig dat ook is voor deze laatste groep – ook wel vraag blijven.”