TOP

Modemerken publiceren MVO-maatregelen online

Vier op de tien modemerken publiceert het beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen op de eigen website. Dit blijkt uit onderzoek door Rankabrand.nl. Veel genoemde maatregelen zijn het beperken van de CO2 en het gebruik van biologisch katoen.

Voor bijna vier op de tien modemerken geeft de eigen website inzicht in het gevoerde beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt het meest toegelicht door de modebedrijven, één op de drie verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om CO2 uitstoot te beperken wordt door één op de vier bedrijven omschreven en één op de vijf vermeldt het gebruik van materialen met een gunstige milieu eigenschappen zoals biologisch katoen.

Merken
De modemerken die het hoogst in de rankings scoren zijn vaak aangesloten bij samenwerkingsverbanden als Made By en Fair Wear Foundation, bijvoorbeeld jeansmerk Kuyichi en damesmerk Expresso. Ook zijn er ‘groene’ niche merken in opkomst zoals Pants to Poverty en Veja shoes. Designermerken als Replay, Hugo Boss en Prada zijn achterblijvers.

Nederland gemiddeld
Britse en Scandinavische merken zijn bovengemiddeld transparant, groen en fair; Nederlandse merken verantwoorden zich gemiddeld en Italiaanse merken besteden weinig openlijke aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij de bijna 200 modemerken die Rank a Brand in 2009 ook onderzocht is dit jaar een kleine verbetering waargenomen.

Ketens
Rankabrand.nl vatte de resultaten van haar doorlopende onderzoek samen voor ruim 400 modemerken die actief zijn op de Nederlandse markt. Onder grote retailers zoals H&M, C&A en Zara is transparantie en verantwoord ondernemen bovengemiddeld verankerd, zonder dat er in dit segment echte voorlopers te onderscheiden zijn. Onder schoenenmerken is transparantie geen gemeengoed.

Over Rank a Brand
Rank a Brand geeft consumenten de macht om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor het milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken. Ruim 700 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de categorieën kleding, elektronica, travel, telecom, politieke partijen, websites en media. Nog dit jaar (2010) komen daar de automerken en supermarktketens bij. Rank a Brand oprichter Niels Oskam is binnen een jaar na lancering van Rank a Brand als nummer 92 in de Duurzame 100 van dagblad Trouw opgenomen.