TOP

Modemerk Xandres zet stap naar Duitsland, ondernemers positief over winst 2021 en webshoppers willen snellere bezorging

Modemerk Xandres breidt uit naar Duitsland, ondernemers zijn over het algemeen optimistischer over hun winst dan een jaar geleden en webshoppers willen snellere bezorging. Verder: de oprichter van A Fish Named Fred valt in de prijzen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 februari.

Foto: Claudio Schwarz via Unsplash

Xandres zet stap naar Duitsland

Vrouwenmodelabel Xandres zet een nieuwe stap door uit te breiden in Duitsland. Dat meldt Retaildetail. Xandres wordt al verkocht in de Benelux. Het van oorsprong Belgische modemerk is te koop via een Duitstalige versie van de eigen website, marktplaatsen als Zalando en Van Graaf en in multimerkenboetieks. Moederbedrijf Damartex zegt ‘blij te zijn om het merk te begeleiden bij zijn internationale expansie en op die manier de eigen fashion-poot verder te ontwikkelen’. Voor de introductie in Duitsland werkt het merk samen met twee Duitse influencers. Veronica Ferres, een in Duitsland bekende actrice die ook internationaal al wist te schitteren in producties naast filmsterren als Robert De Niro en Danny DeVito in de film The Comedian. Ook haar dochter Lilly Krug, die nog aan het begin van haar acteercarrière staat, heeft zich aan de Duitse lancering van Xandres verbonden.

Helft online shoppers wil snellere bezorging

De helft de online consumenten wil dat bestelde artikelen sneller worden bezorgd. Zestig procent wil echter niet extra betalen voor levering op dezelfde dag. Dat meldt Retailtrends op basis van onderzoek onder circa duizend Nederlanders door gratis softwaremarktplaats Capterra. Van deze online shoppers zegt 79 procent dat de levertijd van invloed is op de keuze voor een webshop; 45 procent zegt dat dit soms het geval is. Voor iets meer dan de helft van de respondenten is een levertijd tussen de 24 en 48 uur acceptabel. De rest, bijna de helft, vindt tussen de 12 en 24 uur redelijk. 80 procent zou niet stoppen met online winkelen wanneer webshops niet aan deze leveringseisen voldoen. Vertraging bij leveringen (42 procent) en hoge verzendkosten (41 procent) vinden consumenten de grootste drempels voor het plaatsen van online orders.

Meer ondernemers positief over winst 2021

Nederlandse ondernemers zijn over het algemeen optimistischer over hun winst dan een jaar geleden, ondanks de gestegen inflatie. Dat meldt het CBS. Bijna 71 procent van de ondernemers verwacht een positief bedrijfsresultaat te hebben geboekt voor 2021. Een jaar geleden was dit voor 2020 ruim 62 procent. Binnen het grootbedrijf (250 of meer werkzame personen) zeggen ondernemers vaker winst te hebben gemaakt dan binnen het MKB (5 tot 250 werkzame personen). Binnen het grootbedrijf verwacht meer dan drie kwart van de ondernemers een positief resultaat te hebben geboekt in 2021, tegenover bijna 70 procent in het MKB. Bijna 12 procent van de ondervraagde ondernemers verwacht rode cijfers te schrijven over 2021. Een jaar geleden schatte ruim 18 procent verlies te hebben gemaakt in 2020.

‘Loon kledingarbeiders 45 procent onder leefbaar loon’

Het loon van kledingarbeiders ligt gemiddeld 45 procent onder het leefbaar loon. Dat staat in een rapport van The Industry We want waarin Fashionunited over schrijft. The Industry We Want, een initiatief van onder andere de Fair Wear Foundation, verzamelde de cijfers van 13 grote kledingproducerende landen, kreeg feedback van meer dan 500 leveranciers in 46 landen. De loonkloof is het grootst in Indonesië. Hier is het verschil tussen het minimumloon en leefbaar loon 71 procent. China volgt met 68 procent. Alleen in Honduras en Turkije is het verschil relatief klein, 3 en 5 procent. Daarna volgt al Bangladesh met een gat van 22 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat de uitstoot van broeikasgassen door de industrie op moment naar schatting 1.025 gigaton is. Dit is 2 procent van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen wereldwijd.

Prijs voor oprichter A Fish Named Fred

Modeondernemer Rob Schalker, oprichter van het mannenmodelabel A Fish Named Fred, heeft het zilver in de wacht gesleept bij de verkiezing Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Die prijs is uitgereikt door De Ondernemer. Bas van der Veldt van softwarebedrijf AFAS ging er met de hoofdprijs vandoor. De derde plek is voor Laurens Simonse van Team Rockstars IT. Voor het eerst werd ook de prijs uitgereikt voor de Meest Inspirerende Startup Ondernemer. Daar is het goud voor Jouri Schoemaker van verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot.