TOP

Modejournalist Bruno Collin nieuwe creatieve brein Diesel

Na het vertrek van Wilbert Das, die meer dan twintig jaar de creatieve leiding had bij Diesel, gooit Renzo Rosso het over een totaal andere boeg. De Franse modejournalist Bruno Collin gaat de creatieve koers bepalen.

Bruno Collin heeft nog nooit kleding ontworpen en dat zal hij ook niet gaan doen. Zijn baan wordt volgens Textilwirtschaft een mix van trendwatching, het coachen van Renzo Rosso en het inspireren van het 100 man tellende designteam.

Volgens Rosso is de functie van art-director achterhaald en die zou alleen nog werken bij kleine bedrijven die niets aan lifestyle doen. Het Italiaanse opperhoofd wilde vooral een modern persoon voor de toekomst van Diesel en daarbij is het kunnen ontwerpen van kleding niet noodzakelijk.

Collin groeide op in Bretagne en werkte lange tijd als uitsmijter in het Parijse nachtleven. Zijn journalistieke carrière begon als mode- en beautyspecialist bij verschillende dagbladen. Ook schreef hij voor Elle, Dépeche Mode en vakbladen als Le Journal du Textile en Sportswear International, waar hij voor de Franse editie chefredacteur was. In 1999 lanceerde hij het tijdschrift WAD.