TOP

Modegiganten experimenteren met tweedehands, nieuwe creatief directeur Diesel en tweede editie Digital Fashion Week in januari

Ook de allergrootste modenamen experimenteren tegenwoordig met tweedehands items, tweede editie Digital Fashion Week is aangekondigd en Instagram IGTV voegt een shopfunctie toe. Dit en meer vind je in het Textilia-nieuwsoverzicht van 8 oktober.

Fashion Cloud organiseert tweede Digital Fashion Week 

Van 26 tot 28 januari 2021 vindt de tweede editie van de Digital Fashion Week plaats. Deze zogeheten Winter Edition wordt volgens organisator Fashion Cloud een plek waar de industrie elkaar digitaal kan ontmoeten en waar kopers inspiratie kunnen vinden voor het komende koopseizoen. De eerste editie werd gelanceerd als een corona-initiatief in juli van dit jaar, en trok ruim 5.000 bezoekers die de collectiepresentaties van meer dan 100 merken op het digitale evenementenplatform konden volgen. De komende editie presenteren merken hun collecties in korte video’s. Retailers krijgen hiermee een overzicht van de collecties voor het komende koopseizoen. Daarnaast zal het vernieuwde concept zich richten op de uitwisseling tussen bezoekers. Mede-oprichter René Schnellen: “Het komende evenement zal ook enkele nieuwigheden bevatten, waaronder onze Executive Dinners. We plannen avondevenementen in verschillende grote steden waar geselecteerde retailers en merken elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten.”

Shopfunctie toegevoegd aan insta IGTV

Het is nu ook mogelijk om te shoppen via IGTV. Net als bij andere shopping-functies op Instagram, is het mogelijk voor gebruikers om specifieke producten in video’s te taggen, die je vervolgens direct kunt kopen. Met deze uitrol is shopping nu beschikbaar op bijna alle plekken in de app, de test van deze functie in Reels volgt later dit jaar. Moederbedrijf Facebook zet sterk in op verkoop via social media. Dat zou te maken hebben met de lockdowns; op deze manier wil het kleine bedrijven aan zich binden die daardoor werden gedwongen om te digitaliseren. Zodra de functie ook naar Reels komt is dat concurrentie voor TikTok, dat ook een shoppingfunctie heeft.

Modegiganten gaan voor tweedehands

Modehuis Gucci kondigt aan een webshop te openen waar consumenten hun gebruikte Gucci-items kunnen verkopen, zo meldt Textilwirtschaft. Gucci gaat hiervoor een ‘resale partnership’ aan met het online platform The RealReal, dat tweedehands luxe modemerken verkoopt en hiervoor al samenwerkte met het Italiaanse modehuis. Andere high end merken die eenzelfde partnership zijn aangegaan zijn onder andere Burberry en Stella McCartney. 

Op dezelfde dag dat Gucci deze duurzame stap bekendmaakte, kondigde ook jeanslabel Levi’s een duurzaam initiatief aan: Levi’s SecondHand, een ‘denim buyback’ programma, aldus Fashion Network. Via het programma kunnen consumenten hun gebruikte Levi’s-denimstukken omruilen bij deelnemende Levi’s-winkels voor cadeaubonnen ter waarde van $15 tot $25. Deze kunnen worden gebruikt voor toekomstige aankopen. Artikelen die te versleten zijn om door te verkopen, worden ingewisseld voor een tegoed van $5 en gerecycled in samenwerking met Renewcell, een kledingrecyclingbedrijf. 

En ook Tommy Hilfiger lanceert een eigen groen (upcycle-)initiatief: Tommy for Life. De pilot is op 7 oktober in Nederland van start gegaan en zal volgend jaar in Europa worden uitgerold. Hier kunnen consumenten hun pre-owned en beschadigde Tommy Hilfiger en Tommy Jeans-items inruilen voor kortingsbonnen. Kledingstukken die kunnen worden gerepareerd worden onder andere doorverkocht, kleding waarbij dat niet meer mogelijk is wordt gerecycled.

Diesel presenteert nieuwe creatief brein

Na 42 jaar krijgt Diesel een nieuwe creatief directeur. De Belgische Glenn Martens is oprichter van Y/Project en heeft in 2018 al eens samengewerkt met het Italiaanse label aan hun Red Tag Project. Diesel-oprichter Renzo Rosso tegen WWD: “Ik weet dat hij Diesel en de iconische lifestyle mee kan nemen naar de toekomst. Na al deze jaren ben ik blij om het merk over te dragen aan iemand waarvan ik weet dat hij het voort zal zetten met nieuwe energie en een frisse blik.”

Beeld: Diesel