TOP

Modefabriek stopt met mannenmodesectie, deadline coronaschuld nadert en nieuwe CEO Mud Jeans

Er komt geen speciale Men’s Department meer op Modefabriek. Verder: Mud Jeans heeft een nieuwe ceo, Zeeman komt met betaalbare design zonnebrillen en de belastingdienst start 13 juni met het intrekken van coronabetalingsregelingen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 22 mei.

Foto: Margreet Anches, Textilia

Modefabriek stopt met afzonderlijke sectie mannenmode 

Modefabriek krijgt komende editie – 9 en 10 juli – geen afzonderlijke mannenafdeling meer. Dit vertelt Modefabriek-ceo Caroline Krouwels aan Textilia. Volgens Krouwels ligt de focus van het evenement vanaf nu op vrouwenmode en internationale ambities. Wel zullen merken met zowel vrouwen- als mannenlijnen exposeren. Deze aanbieders krijgen een plek in Hal A bij gelijkgestemde merken en labels met dezelfde stijl. 

Eerder deze maand stelde Modefabriek op diens site nog ‘het nieuwe Men’s Department’ voor. Een exclusieve en centraal gelegen menswear area, die zou worden vormgegeven door Twan van de Laar, die eerder de inrichting van The Fashion Gallery op Modefabriek voor zijn rekening nam. Vanwaar deze ommezwaai? Krouwels geeft aan dat de groei van Preview Men in Nieuwegein deels te maken heeft met het stopzetten van de mannenmodesectie. “Zij maken als platform voor mannenmode een geweldige groei door en we wensen ze alle succes. Wij zien nog steeds graag mannenmode als onderdeel van Modefabriek, maar dan in combinatie met vrouwenmode. Dat is de keuze die we nu maken. Daarbij hebben wij een groter platform en bereik en daar hangt een ander prijskaartje aan.” 

Modefabriek wil meer inzetten op vrouwenmode – met name in het hogere segment – groei in het kindermodesegment (sectie Drive-inn Junior) en op internationalisering. Het laatste gebeurt door meer internationale labels te presenteren. Modefabriek ziet een toename in meer Scandinavische en Italiaanse merken. Ook reizen steeds meer Duitse en Belgische inkopers af naar het Amsterdamse Modefabriek. “We zien dit als een belangrijke ontwikkeling”, aldus Krouwels. “We worden ook benaderd door merken uit die gebieden. Dit maakt dat we onze blik meer richten op deze markten.”

Deadline coronaschuld is 13 juni

Vanaf 13 juni start de Belastingdienst met het intrekken van coronabetalingsregelingen. Daarna zal zo nodig de dwangvordering worden opgestart, schrijft staatssecretaris Marnix van Rij van Financiën aan de Tweede Kamer. Het gaat om ondernemers die in structurele betalingsproblemen zijn gekomen. De betaalachterstanden komen het meest voor bij het kleinbedrijf. In deze sector heeft 45 procent van de bedrijven een betalingsachterstand opgelopen. In het midden- en kleinbedrijf hebben ruim zestigduizend ondernemers nog geen enkele aflossing gedaan. Het is niet duidelijk of deze ondernemingen niet kunnen of willen betalen. Deze bedrijven kunnen zich nog tot 13 juni melden bij de Belastingdienst voor een regeling. 

Om onnodige faillissementen te voorkomen is de Belastingdienst gestart met een aantal hulpmaatregelen. De staatssecretaris ziet het liefst dat er gesprekken met ondernemers ‘aan de keukentafel’ worden gehouden. Daarom gaan tot eind mei honderd deurwaarders op pad om ondernemers met betalingsachterstanden te bezoeken. Er wordt gevraagd naar de reden van de achterstand en naar de hulpvraag, waarbij eventueel kan worden doorverwezen naar andere instanties. Verder start op korte termijn een brede communicatiecampagne, in samenwerking met onder meer de KVK, het UWV en brancheorganisaties, om ondernemers te informeren. 

Nieuwe ceo voor Mud Jeans

Jolanda Brink is de nieuwe CEO van Mud Jeans. Dit laat het merk weten via LinkedIn. Brink vervangt sinds afgelopen maand Bert van Son, die aanblijft als woordvoerder van het denimlabel. Volgens Mud Jeans brengt Brink een schat aan ervaring mee, die ze opdeed bij onder andere Nike, Puma, Bandolera en denimproducent Isko. 

“Haar vaardigheden, consumentgericht denken en sterke leiderschap zal waardevol zijn bij het opschalen en het nog meer onder de aandacht brengen van onze premium denim bij meer consumenten in de wereld”, laat Van Son weten. Brink laat op haar beurt weten ernaar uit te zien om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. 

Ann Demeulemeester moet op zoek naar een nieuwe ontwerper

Twee maanden na zijn eerste najaarsshow voor Ann Demeulemeester en een half jaar na zijn komst, vertrekt ontwerper Ludovic de Saint Sernin alweer bij het modehuis. Dit melden diverse media, waaronder Vogue. Het is nog even gissen wat de reden van het vertrek is, zowel De Saint Sernin als eigenaar Claudio Antonioli hebben nog niet gereageerd op het nieuws.

Zeeman komt met betaalbare design zonnebrillen

Zeeman brengt wederom een opmerkelijke collectie op de markt. Samen met een gerenommeerde brildesigner heeft het betaalbare design zonnebrillen ontwikkeld. Het doel: laten zien dat een design zonnebril van premium kwaliteit aangeboden kan worden voor een lage prijs. De vijf exemplaren van de keten kosten 24,99 euro, de zogenoemde SpecialZ, in kenmerkend Zeeman-blauw en geel en waarvan een gelimiteerde oplage beschikbaar is, kost 49,95 euro. 

De conclusie van het experiment: het is mogelijk een hoge kwaliteit te combineren met een toegankelijke prijs. Mits je uitgaat van eenvoud. Zo gebruikt Zeeman hoogwaardige kwaliteiten, als Italiaans acetaat en roestvrij staat en hebben de brillenglazen een UV400-filter. Zeeman bespaarde op luxe brillenkokers en had ook niet te maken met tussenschakels als importeurs, groothandels en luxe winkels die de marges opdrijven. De ClassicZ-collectie is vanaf woensdag 24 mei verkrijgbaar via de Zeeman-winkels en webshop. De SpecialZ-lijn is alleen te bestellen via de webshop.