TOP

Modefabriek blaast Men’s Department af

Modefabriek krijgt komende editie – 9 en 10 juli – geen afzonderlijke mannenafdeling meer. Dit vertelt Caroline Krouwels, de CEO van de beurs, aan Textilia. Volgens Krouwels ligt de focus van het evenement vanaf nu op vrouwenmode en internationale ambities. Wel zullen merken met zowel vrouwen- als mannenlijnen exposeren.

credit beeld: Modefabriek

Eerder deze maand stelde Modefabriek op diens site nog ‘het nieuwe Men’s Department’ voor. Een exclusieve en centraal gelegen menswear area, die zou worden vormgegeven door Twan van de Laar, die eerder de inrichting van The Fashion Gallery op Modefabriek voor zijn rekening nam. Vanwaar deze ommezwaai? Directeur van de modebeurs, Carolien Krouwels, geeft aan dat de groei van Preview Men in Nieuwegein deels te maken heeft met het stopzetten van de mannenmodesectie.

“Zij maken als platform voor mannenmode een geweldige groei door en we wensen ze alle succes. Wij zien nog steeds graag mannenmode als onderdeel van Modefabriek, maar dan in combinatie met vrouwenmode. Dat is de keuze die we nu maken. Daarbij hebben wij een groter platform en bereik en daar hangt een ander prijskaartje aan.” De merken die zowel vrouwen- als mannencollecties aanbieden, krijgen een plek in Hal A bij gelijkgestemde merken en labels met dezelfde stijl. Onder de aanbieders zijn namen als Australian, Mustang, Le Temps des Cerises, Karl Lagerfeld, Liu Jo Uomo, Façonnable (allen nieuw), Esprit, Mexx, Indicode Jeans, Hackett en Dockers.

Internationale ambities

Modefabriek wil meer inzetten op vrouwenmode, met name in het hogere segment, groei in het kindermodesegment (sectie Drive-inn Junior) en op internationalisering. Het laatste gebeurt door meer internationale labels te presenteren, zegt Krouwels, die een toename ziet in Scandinavische en Italiaanse merken. Ook reizen steeds meer Duitse en Belgische inkopers af naar de Amsterdamse beurs. “We zien dit als een belangrijke ontwikkeling”, aldus Krouwels. “We worden ook benaderd door merken uit die gebieden. Dit maakt dat we onze blik meer richten op deze markten.”