TOP

Modebranche moet in 2015 voor franchisers weer gaan groeien *

Liet het CBS nog op dinsdag 9 juni weten dat het eerste kwartaal een ramp was voor de mode- en schoenenwinkels, vertelt De Nationale Franchise Gids 2015 nu dat de modebranche voor franchisers in 2015 zal gaan groeien.

Onlangs liet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weten dat in het eerste kwartaal van 2015 de helft van de faillissementen in de detailhandel, een mode- of schoenenzaak betreft – en dat dit het komende jaar ook niet zal afnemen. Daarnaast is ook de omzet bij modezaken met 3 procent gedaald. Allemaal negatieve berichten maar volgens De Nationale Franchise Gids 2015 moet dit jaar een goed jaar worden voor franchisers.

“Franchiseformules hebben ten opzichte van zelfstandige retailers het voordeel dat zij beter in staat zijn om een hoge omloopsnelheid te realiseren en dus snel wisselende collecties te voeren”, laat De Nationale Franchise Gids in hun onderzoek weten. “Ten opzichte van filiaalbedrijven zijn franchisenemers beter in staat om service te leveren en kunnen zij ook gemakkelijker inspelen op de specifieke behoeften van de klant.”

De mode moet met een omzetgroei van 0,5 tot 1 procent in 2015 goede resultaten leveren voor de franchisers. Dit komt door het toegenomen consumentenvertrouwen en de aantrekkende economie in het algemeen.

Slechte jaren achter de rug

Sinds 2010 heeft de modebranche voor franchisers geen omzetgroei gezien en het aantal vestigingen is met meer dan 5 procent gedaald. Dit komt vooral door de economische crisis, het slechte consumentenvertrouwen en de concurrentie van internet. Vooral het middensegment heeft het moeilijk maar speciaalzaken, pure online spelers en fast fashion ketens weten het hoofd makkelijker boven water te houden.

Schoenenbranche

Het jaar 2014 is in de schoenenbranche afgesloten met een lichte omzetdaling van 0,5 procent. Ook al zijn dit nog steeds negatieve cijfers, toch is het een verbetering ten opzichte van de jaren ervoor.

Modebranche

De schoenenbranche doet het beter dan de modebranche want hier was in 2014 een omzetdaling te zien van 1,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Kinderbovenmode (0,4%) en ondermode (0,7%) lieten zwarte cijfers zien maar het dames- (-1,7%) en heren- (-0,4%) bovenmodesegment trokken de totaalcijfers naar beneden.

Fysiek vs. online

Fysieke winkels hebben veel concurrentie van online spelers maar toch heeft 74 procent van de consumenten in 2014 uitsluitend in fysieke winkels geshopt. De combinatie van advies krijgen (78%), het product ervaren (70%), plezier hebben tijdens het winkelen (68%) en de lokaal aanwezige voorraad (70%) zijn belangrijke drijfveren voor fysiek winkelen.

Voorwaarde voor succes & trends

De Nationale Franchise Gids 2015 vertelt dat omnichannel een voorwaarde is voor succes. “Consumenten oriënteren zich via het internet en doen de aankoop in de fysieke winkel. Een andere trend is dat de uitverkoopperiode steeds langer duurt, maar wel tegen een lagere korting, gemiddeld gezien betekent dit dat prijzen hoger uitvallen. Exclusiviteit en individualiteit blijken belangrijk bij een steeds grotere wordende groep consumenten, dit biedt kansen voor franchiseformules en speciaalzaken.”

Kandidaten De Nationale Franchise Gids 2015

Maar liefst 43,8 procent van de modekandidaten die zich in 2014 meldden via De Nationale Franchise Gids was vrouw. Dit ligt ruim boven het totaal van franchise kandidaten, het totale gemiddelde ligt namelijk op 27,2 procent. De gemiddelde leeftijd van modefranchisers is gestegen van 35 jaar in 2013 naar 41 jaar in 2014. Bijna tweederde zit in de randstad, waarvan 7,6 procent in Amsterdam.